Боян Танчев е един успял програмист, поел по пътя на успеха от град София. Той показва как човек трябва да се бори, за да постигне нещо в този живот. Започва да програмира от 12-годишен, а на 14 продава първия си уеб сайт. Когато е на 21 г. заминава да учи Архитектура в Мюнхен, но в свободното си време продължава да се занимава с фрийланс.
Успехът така и не закъснява. Последният му стартъп TIMIFY е номиниран за Top 10 Most Hyped Startups на Websummit 2017, като постига впечатляващ резултат с инвестиции от над 5 милиона евро. Героят ни има възможността да работи и с бившия вицепрезидент на „Дисни“ – Томас Ланг. Боян ни споделя и своята формула за успех – „непрекъснато осъзнато самоусъвършенстване, позитивно мислене, креативност, вяра в себе си и много, много труд“.
Ти си само на 32 години и можеш да се похвалиш с тази изумителна визитна картичка!
Боян: Това, което съм постигнал досега, е нещо напълно нормално и всеки, който има желание и упоритост може да го направи. Затова не бих го нарекъл нещо „изумително“. От гледна точка на годините, струва ми се дори малко късно. По моят план съм около 3-4 години в закъснение. Ако погледнем глобално, в дненшно време все повече и повече млади хора между 20 и 27 години постигат много повече неща от мен. Боян Слат (Boyan Slat) например, холандски изобретател и предприемач, е само на 24 години и неговата технология тази година ще започне да чисти моретата и океаните от пластични отпадъци. Уникално!
Как започна всичко, откога съществува интересът към технологиите и на каква възраст реши, че искаш да се занимаваш с програмиране?
Боян: Всичко започна когато бях на 12-годишна възраст и получих първия си компютър. Започнах да търся нещо смислено, което мога да правя с него и някак попаднах на уникалния за времето си уеб сайт на една много известна американска агенция, който страшно ме впечатли и възбуди интереса в мен да правя уеб сайтове.
Така започнах да уча HTML, след което преминах на Flash. Това беше невероятна технология на онзи етап и започнах да експериментирам много с лични проекти.
Година по-късно създадох един от първите портали за конспирации в България – Xnetbg (друга моя страст в този период). Покрай него се запознах с първия си клиент и на 14-годишна възраст продадох първия си уеб сайт за 400 лева. След това започнах да предлагам услугите си на познати и семейни приятели.
Като дойдох да уча Архитектура в Мюнхен, продължих да практикувам дейността и това беше основният ми доход, с който се издържах.
Кои са най-големите проекти, по които си работил?
Боян: Наскоро се шегувахме с моя колега и много добър приятел Деян Спасов, че ако някой ме попита над колко проекта сме работили, реално няма да мога да назова цифра, защото са толкова много, че вече половината съм ги забравил. Но най-значими за мен са проектите и фирмите, в които съм съавтор и съосновавал – Katsoomi, Oxendo, Biztürkler, Webmedia7, 3Creatives, TIMIFY.
Последният ти стартъп TIMIFY е номиниран за Top 10 Most Hyped Startups на Websummit 2017, като постига впечатляващ успех с инвестиции от над 5 милиона евро и близо 50% от персонала са българи. Би ли ни разказал историята на тази успешна реализация?
Боян: Идеята за TIMIFY се зароди по много интересен начин. В един горещ летен ден на 2013 г. наш познат ни посети в офиса и ни разказа за проблемите си с управлението на графиците в кабинета му за физиотерапия. Помоли ни да му направим уебсайт с възможност за онлайн резервация и административен панел, откъдето да може да управлява графиците за всичките си служители. В този момент се запитах защо да правим такава система специално за тях, като може да направим система която да се използва от всички.
До средата на 2015 г. разработвахме продукта като lean startup паралелно с нашите нормални клиентски проекти в рекламната ни агенция Webmedia7, но в един момент поради постоянно нарастващият интерес, взехме решението да се фокусираме изцяло над TIMIFY и в рамките на няколко месеца прекратихме работните взаимоотношения с почти всички клиенти на агенцията.
И от този момент приключението, бих казал, започна. Подсигурихме първата финансова инжекция от McKinsey & Company. Малко по-късно дойде и първият ни angel инвеститор и след това постоянни ups & downs.
С времето TIMIFY се превърна в една доста солидна система за онлайн резервации и онлайн календар за лекарски кабинети, фризьорски салони, масажисти, консултанти, адвокатски и счетоводни, респ. одиторски кантори, лични треньори и фитнес студиа и много други. Идеята е да улесним начина, по който крайният потребител резервира час при неговия доставчик на услуги – с няколко клика, онлайн, вместо по телефона или на място.
Системата има безплатна версия, без каквито и да е ограничения, която е напълно достатъчна, за да може един малък бизнес да публикува услугите си за онлайн резервация, да създаде малък уеб сайт за своята фирма или да интегрира уиджета за резервация в съществуващия си уеб сайт, или фирмен Facebook Page.
До момента имаме над 33 000 регистрирани бизнес клиента в 28 държави с над 240 000 крайни потребители.
Коя е най-голямата грешка, която виждаш при планиране на стартъпи?
Боян: Това е различно за всеки стартъп. Най-често срещаните причини за провал са: подбиране на грешни бизнес партньори, подбиране на грешен екип, забавяне с т.нар “go to market”, лош клиентски съпорт, развиване на продукт без да се отчитат проблемите и препоръките на активните потребители.
Според теб, кой е най-сложният момент при създаването на едно приложение?
Боян: Едно добро приложение изисква красив User Interface и много добре обмислен User Experience. Тези две неща много често биват игнорирани от предприемачите, а са изключително важни за бърза тракция и съответно задържане на висок брой активни потребители. Респекнивно е важно едно приложение да набере бързо тракция и с минимална маркетинг инвестиция. Който успее да разреши тези два фактора за свето приложение, има голям шанс да успее.
Работил си с Томас Ланг – вицепрезидент на Walt Disney. Кое е най-важното нещо, на което те научи?
Боян: Да вярвам безкористно в себе си и в продукта, който създавам и презентирам.
Ще ни разкажеш ли някой интересен спомен или случка от работата си?
Боян: Случки много, но може би тази би била интересна за читателите. Свързана е с Oxendo, един стартъп, над който работих с моя най-добър приятел и в момента CTO на TIMIFY – Христо Христакиев.
Oxendo беше социална платформа, предназначена от една страна за студенти, които могат да генерират елегантни и атрактивни онлайн и офлайн CVs, а от друга – за фирми, които чрез нашата система могат да откриват потенциални бъдещи техни кадри, да следят развитието им и да ги ръководят (насочват) и подпомагат посредством присъщите им способи за изграждане на млади специалисти. Вложихме страшно много труд в развитието на приложението и стратирахме онлайн близо 4 месеца след като започнахме работа. Бяхме четирима при основавенето на фирмата. Аз бях отговорен за дизайн и фронтенд програмиране, Христо за бекенд, имахме човек отговорен за маркетинг и продажби и естествено един менаджер, който включително инвестира разработката.
Пет месеца след стартирането на продукта, в един хубав понеделник нашият бизнес партньор, който беше отговорен за маркетинг и продажби закъсняваше близо един час за работа. Звъним по телефона – пуска се гласова поща. Започнахме да се притесняваме да не се е случило нещо. В един момент получаваме емайл от него, в който пишеше: “Момчета, аз съм в Лос Анджелис и ще остана тук, тъй като жена ми предпочита да бъде със семейството си и повече не може да издържа в Германия. Съжалявам много. Успех с Oxendo!”. Като го прочетох ме обхвана такъв смях, че не можех дълго време да се успокоя. Разбира се, след неговото внезапно напускане фирмата беше обречена на провал. Аз бях още студент, до този момент все още нямах никакви познания по маркетинг, а и от стреса в университета не разполагах с времето да се запозная с материята. А менаджерът, Антон Крафт, беше прекалено зает с фирмата си за часовници 01 The One и нямаше нито времето, нито желанието да поеме продажбите сам, да не говорим, че му липсваше и технологичната квалификация, за да направи подобен продукт успешен.
Научих две много важни неща от случилото се. Внимателно подбирай бизнес партньорите си и ако искаш да имаш успех, трябва да си в състояние във всеки един момент да поемеш повече дейности от тези, които владееш и с които се чувстваш комфортно.
Ако трябва да направиш една своеобразна реклама на IT сферата, как би звучала тя?
Боян: Не бих казал, че е много позитивна реклама, но: “Софтуерната индустрия и модерните технологии могат както да ни отведат в един по-добър свят, така и да унищожат цялата човешка цивилизация за отрицателно време. Развивай и употребявай с предпазливост и вимание!”.
По пътя към успеха кое е водещо – разумът или сърцето?
Боян: И двете вървят ръка за ръка. Без да обмисляш добре всяка своя стъпка, вероятността да направиш грешка, която да те доведе до провал, е много, много голяма. По същия начин, без да се вслушваш във вътрешното си “аз”, е много по-вероятно да пропуснеш шансове, които ти се дават от Вселената, а без емпатия – да останеш изолиран и неспособен да създадеш добре функциониращ екип.
Какво би казал на хората, които имат идеи, но се притесняват да ги осъществят поради една или друга причина?
Боян: Човек сам си поставя граници и ограничения. Няма нищо невъзможно на този свят! Ако вярваш в една идея и тя те инспирира и въодушевява, ти трябва единствено с нестихваща упоритост и търпение да я развиваш и рано или късно ще успееш да я реализираш. И повярвайте ми, когато този момент дойде чувството, което се прокарва във всяка едно нервна клетка на тялото ви е неописуемо.
А каква е твоята формула за това как да бъдем подготвени за утрешния ден?
Боян: Всеки от нас е различен. Не мисля, че има точно определена формула, която да функционира за всеки индивид. Моята такава е непрекъснато осъзнато самоусъвършенстване, позитивно мислене, креативност, вяра в себе си и много, много труд!
Живееш в чужбина. Как представяш България, когато някой те попита за твоята страна?
Боян: Рядко някой ме пита от къде идвам или иска да научи нещо за България. Обикновено, тези, които са чували за България, за съжаление вече имат изградено мнение за държавата ни, породено от постоянните негативни новини, които съпътстват членствотото ни в ЕС. Такова мнение се формира и от действията на смуглите субекти, които форсират с тежките си джипове и Мерцедеси по западноевропейските улици и въртят далавери в сивия сектор. Много тъжно! На тези хора обикновено им показвам другата страна на моята Родина и давам за пример Джон Атанасов, Петър Петров като им разказвам и за малко известния за тях факт, че България е най-старата държава в Европа. Но смея да твърдя, че в последните няколко години все повече млади българи с техните успехи и постижения променят общото мнение за нашия народ и нашата красива страна.
Какво следва? Кое е следващото предизвикателство, стоящо пред теб?
Боян: Следващото нещо, което бавно планирам в свободното си време, е свързано с образованието. Не искам да давам повече информация, но ще е нещо голямо и много “disruptive”. Образованието и като цяло образователната система в цял свят е много състарена и неотговаряща на днешните тендеции и технологичното ни развитие. В много страни по-голямата част от учителите работят буквално със средства от каменната ера, докато учениците държат в ръцете си смарт телефони и биват “облъчвани” от видео игри, социални мрежи и един куп безмислени апликации. Нищо чудно, че не можеш да им привлечеш вниманието и за пет минути. Това е все едно да ходиш всеки ден с каручка и едно магаренце на работа, докато в гаража ти седи паркиран най-новият модел на BMW. Пълен абсурд!
Какво би пожелал на читателите на „True Story”?
Боян: Никога не се отказвайте да преследваш мечтите си. Възраст, пол, произход, висше образование или не – нищо от товя няма значение. Ако вярвате в себе си, мислите позитивно и упорито работите без да отчитате времето, което инвестирате, рано или късно ще успеете. Ако Вселената реши въпреки това да ви бутне на земята, изправете се, изтупайте прахта по дрехите си и продължете. Вие сами сте архитекти на живота си!