Ивайло Кортезов, един от ръководителите на Олимпийския отбор по математика, говори пред TrueStory.bg зa важността на учителската професия, за състезанията по математика, за качеството на българското образование и нуждата от развитие на нашето общество.
Ивайло Кортезов е доцент доктор в Институт по математика и информатика на БАН и член на Националната комисия към МОН за олимпиадата и националните състезания по математика за IX-XII клас. Той е ръководител на отбора за Младежка балканска олимпиада по математика от 2007 г. насам, както и на отбора за Балканска олимпиада по математика от тази година. Като ученик участва в 27 МОМ Варшава, Полша – сребърен медал, 28 МОМ Хавана, Куба – сребърен медал, 3 БОМ Букурещ, Румъния – златен медал, 4 БОМ Атина, Гърция – златен медал.
Тази година Балканската олимпиада по математика започва само след два дни. Тя ще се проведе от 3 до 8 май в Атина, Гърция.
Къде се нарежда България спрямо подготовката на математиците от другите европейски страни? Защо винаги сме сред първите в международни състезания, а според изследването PISA сме в дъното на класацията?
Ивайло Кортезов: Традиционно сме сред най-силните европейски страни, макар че в последните години все повече страни дават заявка за места сред най-силните на Стария континент. Но трябва да се има предвид, че Европа сама по себе си не е идеалното мерило, понеже във все повече държави по света, особено такива в Югоизточна и Източна Азия, систематичната и интензивна работа и синергията на всички влияещи върху процеса на обучение води до впечатляващи резултати. Европа изостава, спокойна и самодоволна.
По втория въпрос – за съжаление в България голяма част от хората, от които зависи процесът на обучение, не полагат адекватни усилия нивото на образованието да се издига. Основният проблем е настройката на обществото, ориентирана към младите хора, избиращи професия, че ставаш учител, ако не можеш да правиш нищо друго. Всъщност, учител е най-отговорната и най-смислената професия, защото работи с най-ценното на едно общество и има най-пряко отношение към благоденствието на това общество в близко бъдеще. Във всяко общество има определен процент хора, които са призвани да работят с бъдещото поколение, просто те трябва да бъдат издирени и подкрепени. За съжаление масовата настройка на избиращите професия в момента, е тя преди всичко да носи сериозни приходи, което отклонява по-голямата част от призваните и можещите, които биха се справили прекрасно със задачата, и ги заменя с хора, които да симулират дейност (и да получават симулативно заплащане). А най-тъжното е, че такова е и заплащането на учителите, доказали, че могат да постигнат много, но това няма да е задълго.
Мястото ни в PISA е напълно логично следствие от обществената настройка и държавната политика. Това, че имаме медалисти от състезания по математика и информатика, е резултат от щастливото решение навремето да се организират математически гимназии. Но рано или късно ще се види и на тях сметката – ако не с директно решение, то с постепенното им обезкървяване, така че и там да се получи естественият изход, достигнал останалото ни образование (е на минус хикс-та). А всъщност би трябвало останалото образование да се постарае да се издигне до нивото на МГ. Понеже това изисква усилие, едва ли ще бъде направено. Всъщност много от децата могат да постигнат високи цели, при това с голямо удоволствие.
Подготовката на участниците в олимпиади е много важна. Как протича тя и от какви ресурси се нуждаете?
Ивайло Кортезов: Като условия – зали, материали, финансов ресурс – имаме нужните ресурси благодарение на Института по математика и информатика (ИМИ), Министерството на образованието и науката (МОН), Американската фондация за България (АФБ), Фондация „Америка за България” (ФАБ) и пр. Това, което нямаме и липсата му става все по-остра, е притокът на можещи млади хора. Ние изнемогваме. Постепенно част от нас бягат. Тези, които оставаме, имаме доста по-добри предложения – стоим главно от чувство за дълг.
Добрите математици са богатство за всяка икономика. Къде избират да се развиват нашите състезатели по математика след като завършат училище?
Ивайло Кортезов: Най-често в САЩ и Англия. Те са високо ценени и следени още преди да завършат училище и често получават отлични финансови условия от поне два-три особено реномирани университета, така че имат възможност да избират кого да ощастливят. Попадат в общества с повече спокойствие и стабилност, които им позволяват да развият максимално потенциала си. Трябва да се мисли как нашето общество да добие качествата, които биха ги задържали тук, защото при близки условия те биха предпочели да останат в Родината си. Трябва да се мисли как да се възвисява обществото, нежели да се оскотява. Второто не е много сложно, но другото си струва усилията. Но те трябва да са комплексни от цялото общество.
Снимка: www.olympicbg.org