С Иван Драгоев, основател и съосновател на HutGrip, Deed и IndigoVerge, опериращи в сферата на ИТ и софтуерните услуги, разговаряхме около час – приятно интервю в кафене до Софийския университет. Иван е успял, сладкодумен и интересуващ се мъж, който смята, че провалите са нужни, за да продължиш напред. Той разказа интересни неща за стартирането на бизнес, издънките и качествената промяна у хората.
Какво е нивото на предприемачеството в България?
Иван Драгоев: Фондовете за рисков капитал Launchub и Eleven започнаха целенасочено да създават стартъп екосистема, която им беше нужна, за да изпълнят целите си. Ние все пак идваме от общество, в което лидерството, в хубавия смисъл на думата, липсва и трябва да се създаде. За да се получат сполучливи стартъпи, беше нужна екосистема от стартиращи компании, в която да тече информация и всеки да знае какво прави другият.
Нужна е качествена промяна у хората, т.е. те да видят и да повярват, че могат да се случат тези неща. За да стане обаче това, са нужни истории на успеха. Но те отнемат време. По света на една компания, финансирана с рисков капитал, са й нужни около пет години, за да се каже, че е имала успех. Launchub и Eleven имат хоризонт до края на тази година. Много е важно какво ще стане след това.
Имаше време, в което се гледаше с розови очила – финансирането е налично, екипите са малки, няма значение, че хората имат малко опит. Сега обаче започва отрезвяване. При инвестиране в рискови компании е нормално по-голямата част от тях да „затворят кепенците“. Как обаче ние като манталитет приемаме този „провал“? Много е важно след това човек да продължи да бъде постоянен в действията си и да не се отказва. Най-малкото след провала човек ще знае какво да не прави. Така вече се постига и качествената промяна – хората да свикнат с мисълта, че да се провалиш е окей, стига да си вземеш и поуката от това.
Това ли е едно от качествата, които трябва да притежава един предприемач? Колко е важно да нацелиш тенденциите?
Иван Драгоев: Ние това сме го правили още през 2006 г. Microsoft разви технологията Silverlight. Тогава ние направихме уебсайт за тази технология. Тъй като тя стана изключително популярна, това ни изстреля напред. Ако има вълна и успееш да я яхнеш, това може да те изнесе много надалеч.
А колко е важен добрият екип? Не можеш ли да направиш нещо сам, ако имаш яка идея?
Иван Драгоев: Екипът е всичко. Говорейки от моя опит, смятам, че трябва да си направиш фирма с хора, с които имаш дълбока връзка. Трябва да имате еднакви разбирания и начин на мислене. Можеш разбира се да започнеш и нещо сам. Аз лично не съм такъв човек, който ще направи нещата сам и не го препоръчвам. Като погледнеш големите компании, те са създадени от екипи от поне двама души.
Като погледнем големите технологични компании, Марк Зукърбърг е сам, както беше и Стив Джобс. Компаниите им биват асоциирани с тях. Защо да не сме сами в предприемачеството?
Иван Драгоев: Така е. Това обаче са изключенията. И една от грешките, които се правят, е да се водим по изключенията. Google са Лари Пейдж и Сергей Брин, Microsoft са Бил Гейтс и Стив Балмър. Рискът, когато си сам, е да загубиш коректив и да няма кой да подложи на съмнение „тъпотията“, която си казал току-що. Ако нямаш поне две гледни точки, си нестабилен. Къде в природата има животно на един крак?
Имаме ли я вече културата или по-скоро манталитета, че може да се прави бизнес у нас?
Иван Драгоев: В България е имало предприемчиви хора преди фондовете за рисково инвестиране. „Телерик“ не са почнали с фондовете. И сега има хора с предприемачески дух, които правят бизнес. От гледна точка на Launchub и Eleven, които подпомагат фирми с по-различен път на развитие, предстои да видим дали ще успеят да го запазят. Фондовете се опитват да възпитават идеята в съзнанието на хората, че предприемачеството е възможно и поставиха акцент върху начина на мислене. Не е важно дали ще си успешен или не. Важно е да изградиш в главата на хората мисленето, което е нужно, за да бъдеш предприемач. Няма значение дали ще се провалиш. Можеш да превърнеш уроците, които си научил от издънката, в знание, което да използваш и да бъдеш успешен. Печелиш или работещ бизнес, или ноу-хау и всъщност тук няма издънка. Процесът обаче трябва да е систематичен и да не спре с Launchub и Eleven. Според мен трябва да има още едни пет години, в които да се говори за това.
Защо всички се фокусират върху ИТ?
Иван Драгоев: ИТ не изисква толкова много капитал. Не ти трябват толкова пари, колкото да построиш завод например. При ИТ тръгваш, правиш го пет месеца и виждаш дали става или не. Освен това в тази сфера се създава усещането за бърз успех.
Но виж какво се получава. В света вече няма индустрия, която да не е свързана с ИТ. В машиностроенето дори да правиш най-простото изделие, ти трябва компютър. Процесите стават все по-сложни и по-автоматизирани, което значи, че рано или късно представата за индустриално производство с големи пещи и много черноработници ще се измени. Концепцията за четвъртата индустриална революция ще преобърне нещата в следващите десетина години.
България може ли да стана част от това?
Иван Драгоев: По време на Съвета за икономическа взаимопомощ (СИВ) ние бяхме в частта с ИТ за тогавашните представи. Логично е да можем да продължим в тази посока. Технологично го можем. Нямаме толкова много кадри, но капацитет имаме.
От твоята гледна точка освен в ИТ, в какви индустрии може успешно да се развие тази култура на предприемачество?
Иван Драгоев: Както казах, ИТ вкарва усещане за интензивност и за бърз успех. Но това не е така и ако наистина беше, всички щяхме само с това да се занимаваме. Хората от сферата на информационните технологии си живеят в отделен свят. Ние, които сме в ИТ, комуникираме по един съвсем различен начин от тези, които не са. С HutGrip също имахме подобен проблем, когато бяхме в САЩ. Продуктът ни беше предназначен за сфери, които нямат такава тясна връзка с ИТ и трябваше да се научим да говорим на езика на клиентите си. Това по принцип е проблем навсякъде. Човек трябва да се научи не да предлага продукт, а да продава решение на своите клиенти и да обясни как ще помогне на бизнеса им.
Колко трудно е да се прави бизнес в България?
Иван Драгоев: Ако правиш бизнес в сферата на ИТ, е лесно, защото комуникацията ти с държавата е минимална. Ако правиш нещо друго, ще е по-трудно. По принцип навсякъде е трудно да се прави бизнес поради различни причини. За мен това по-скоро е предизвикателство. Проблем в България е, че трудно брилянтните идеи се превръщат в печеливш бизнес. Затова трябва да има повече знание за това как се прави бизнес. Не е нужно да знаеш както финансовата, така и технологичната част. Вземи си партньор, който да разбира от това, което ти липсва.
Снимка: Личен Архив, Иван Драгоев