Второто издание на състезанието „Идейник“, за което ви информирахме в началото на септември, приключи на 12 декември. Финалът на състезанието е повече от подходящ повод да ви представим равносметката на организаторите, както и първи впечатления от отбор „Идеалист“, който спечели първото място с проекта си „Онкосправочник“ – справочник в хартиен и електронен формат, който ще предлага изчерпателна и достоверна информация за онкологичните заболявания и тяхната превенция, както и информация за прегледи, процедури, лечебни заведения, специалисти, които се занимават с диагностика и лечение на онкозаболявания, и психолози.
В следващия материал можете да научите повече за второто издание на „Идейник“ и смисъла на цялото начинание. Приятно четене!
Симона Дакова и Яна Христова са сърцето и душата на „Идейник“. Симона, която е дългодишен доброволец към „Тук-Там“ и за която вече сме ви разказвали, ръководи „Идейник“ от самото начало на проекта. Тя завършва компютърни системи и технологии към немския факултет на Техническия университет в София. Благодарение на стипендиантската програма на Фондация „Мумерт“ (Rochus und Beatrice Mummert-Stiftung) за младежи от Централна и Източна Европа с изявен лидерски и управленски потенциал, Симона придобива магистърска степен по медийна информатика на английски език в Rheinisch-Westfällische Technische Hochschule Aachen (RWTH Aachen University). Днес Симона работи като бизнес анализатор в областта на информационните технологии. Покрай „Идейник“ започва да се интересува все повече от социално предприемачество и изобщо превръщането на стойностни идеи в проекти с добавена стойност.
Яна се присъединява към „Тук-Там“ през май тази година в ролята на маркетинг координатор на „Идейник“. „Идейник“ е логично продължение на дългогодишните ѝ авантюри с разнообразни проекти и начинания, мъртви езици, литература и бранд билдинг, както и резултат от убеждението ѝ, че промяната, за която всички жадуваме, ще стане факт, когато осъзнаем, че всеки един от нас трябва да допринесе за нея. Яна има бакалавърска степен по българска филология от СУ „Св. Климент Охридски“ и магистърска степен по реклама и бранд мениджмънт от Нов български университет (НБУ). От близо година и половина работи като копирайтър в рекламна агенция. Яна обаче е от хората експериментатори, които са твърде любопитни, за да можем да опишем с една дума. Тя пише и снима с усмивка, говори разпалено, пътува надлъж и нашир и гони до дупка всичко, в което наистина вярва.
Поздравления за успешното приключване на второто издание на „Идейник“. Как се чувствате днес, когато се обърнете назад и направите преглед на събитията от началото на състезанието през септември до финала на 12 декември?
Симона Дакова: На седмото небе, вдъхновена и благодарна! Тази година се чувствахме по-спокойно, защото имахме опит с първото издание и знаехме къде и какви трудности може да срещнем. Както винаги, регистрацията, подборът и първите седмици на състезанието са най-натоварени, има огромна необходимост от постоянна комуникация и изясняване на въпроси. Има много задачи, изискващи време, а всеки от нас доброволства и съвместява лични и професионални ангажименти. Не след дълго обаче голям брой хора се сработват в един механизъм. После се появяват първите идеи, чуваме и първите позитивни отзиви от екипи, ментори или оценители. Получаваме крила на момента и бързо забравяме за трудните моменти. Дойде ли финалът, всички са толкова заредени от приключението „Идейник“: намерили са съмишленици, видели са и други ентусиасти да творят промяната, вдъхновили са се от подкрепата за идеята им. А най-хубавото е, че всички го правим за каузата, защото бъдещето на България зависи от всеки от нас, независимо къде сме по света.
Яна Христова: Уморена, удовлетворена, окрилена. Уморена, защото последните шест месеца работихме много, за да може всичко това наистина да се случи и за да успеем да надскочим миналогодишното издание. Удовлетворена, защото, гледайки за пореден път проектите и участниците по време на финала, изведнъж сякаш всички усилия се материализираха, приеха една чудна форма и осмислиха много неща за нас. А окрилена – заради всички участници, които са устремени, работят и наистина ще осъществят идеите си, заради тези проекти, които вече започнаха да живеят свой живот (например Еко ШОПи), заради срещата с толкова много съмишленици и защото за пореден път се убедих в смисъла и ролята на „Идейник“ – по свой начин да допринася за така необходимата промяна.
С кой аспект на второто издание на „Идейник“ най-много се гордеете и защо?
Симона Дакова: Ще прозвучи странно, но се гордеем със спазените срокове. Има около 140 души, които комуникират предимно онлайн и в различни краища на света, понякога не се познават. Друг път се налага да съчетаеш графика на пет души, а понякога и осем-десет. Имаш предаване на задачи и двайсетина екипи, които са с ограничено време на разположение. Тук искам да отбележа, че повечето участници работят, а друга група са студенти.
Яна Христова: Може би най-много с това, че тази година виждам повече отбори на прага и готови да осъществят идеите си. Дали това е заради по-ясното структуриране на самото състезание, което създаде по-добра възможност за работа на самите екипи, или съумяхме по-добре да комбинираме хората в отделните екипи така, че хора, които не се познават, да си паснат и да могат да направят нещо заедно, не знам. Но това е крайният резултат и се възхищавам много на тези екипи.
В кои области смятате, че успяхте да надградите спрямо първото издание?
Симона Дакова: Ако говорим за области, в които екипите събираха идеи, то те са три: култура и изкуство, туризъм и здравословен начин на живот. Откъм обучения подкрепихме участниците с интересни насоки как да развиват бизнес модела си, как да набират средства и как да ползват най-голямата социална мрежа за популяризирането на идеята си. От организационна гледна точка мисля, че намерихме формулата, която помага за преодоляване на предизвикателството на онлайн формата по отношение на комуникацията и липсата на личен контакт. Вкарахме възможно много срещи на живо, така хората се ангажират по-отрано и си изясняват картинката. А чисто математически погледнато, надградихме в посока повече ментори – 26 (16), повече оценители – 16 (5), участници от повече континенти – 4 (смее се), а със сигурност и повече мейли и постове в групите.
Яна Христова: Организация, структура и разпознаваемост на състезанието.
Какво е мнението ви за проекта „Онкосправочник“ на отбор „Идеалист“, тазгодишния победител в състезанието?
Симона Дакова: Аз съм един от многото му фенове, може би защото самата аз и семейството ми сме минали през диагнозата „раково заболяване“ и сме се сблъскали с липсата на информация. Много се гордея с тяхната увереност в идеята и решителността им да реализират проекта. Заразяващи са и това си пролича при гласуването. Много хора ги подкрепиха и оставиха окуражаващ коментар под видеото им.
Яна Христова: Екип „Идеалист“ искат и ще дадат решение на един сериозен проблем – липсата на информация, с която всеки, имал сблъсък с онкологично заболяване, се е срещал. А точно тези хора разбират най-добре колко голям смисъл има този проект и колко жизнено важен е за мнозина. Дано не разбират повече хора.
Какво да очакваме от вас и „Идейник“ през следващата година?
Симона Дакова: Покрай интензивната работа не стигнахме да представим подробно хората в състезанието или да представим всички идеи стигнали до края на състезанието, но тези истории предстоят. Състезанието приключи формално, но всъщност сега започва истинската работа по реализацията. Макар и финалът да беше преди дни, мога да споделя със задоволство, че има сериозна заявка от много от отборите, че ще продължат да работят над осъществяването на проектите си. Отборите в една от категориите обединяват сили и ще направят съвместен проект. Финалистите от друга категория искат да си партнират с екип от съседна, тъй като идеите им се допълват. Ние ще оказваме подкрепа, благодарение на опита и контактите, които имаме. Така че очаквайте успешните истории за развитието на проектите. От „Идейник“ – следващо издание!
Яна Христова: Да помогнем с всичко, с което можем, на отборите, които работят за осъществяването на проекта си, да надградим „Идейник“ 2.0 и, както Симона каза на финала, Keep calm. Ideinik will be back!