Автор: Rocket_Rackoon
Няма да е пресилено да кажем, че филмовите адаптации на комикси бележат бум през последните 7-8 години. Което пък възроди интереса към самите комикси. Двата мастодонта в тази сфера – DC Comics и Marvel, отчетоха огромни (като обем и приходи) победи.
Какво е положението в България? Или както гласеше известната рубрика в предаването „Панорама“ – „Къде сме ние?“…
От една страна у нас все още битува схващането, че комиксите са нещо детско, което просто не си заслужава вниманието. Особено ако си „претенциозен кино критик“ или пък си просто претенциозен. От друга страна са онези, които малко или повече са хванали американската култура по отношение на този феномен. Те или си намират безплатно в интернет последните издания на любимите си истории, или имат приятел в чужбина, който им ги доставя, или просто си ги поръчват през някой онлайн магазин. А има и една трета група, която тепърва се запознава с жанра покрай даден филм, любим режисьор или актьор.
Обяснявам всичко по-горе, предизвикан от това, което видях в една книжарница преди няколко дни – комикси в хартиен вариант. Казвам си: „Ура, от колко време си търся нещо такова!“. Най-малкото – защото съм старомоден и предпочитам хартията пред дигиталното. Взимам една книжка и поглеждам цената – 29 лв., взимам друга – 25 лв….
Разочарован, се обърнах и си излязох. Докато се прибирах, си направих един голям и няколко по-малки извода.
Големият (и за съжаление – негативен) е, че отново някой нещо не е разбрал. И се опитва да „убие златната кокошка“ още след първата кора яйца. Защото една такава книжка в Америка не струва 25 долара, а примерно 1, 2 или 4 долара (освен ако не става въпрос за нещо специално).
Да, в цената на книжарницата се включват пътни разноски, авторски права и подобни неща. Не мисля обаче, че дори те биха могли да докарат такава голяма разлика. Вероятно в случая отново става въпрос за типичните (за съжаление) за родните ширини лакомия и желание да се изкарат „големите пари“ за кратко време. Което не води до нищо хубаво. И от всичко отново страдат крайните потребители – били те постоянната публика, или онези, които тепърва навлизат.
Малките изводи са два. Първо – очевидно някои търговци у нас не спят и се опитват да яхнат вълната на възраждащия се интерес към комикса (много е възможно да не успеят). Второ – за голяма част от тях май са нужни часове по предприемачество, за да научат как да превърнат един потребител в свой лоялен клиент, а не просто да го изстискат еднократно.
Какво е бъдещето на комиксовата ниша у нас? Има два варианта – или ще се върви към някакви по-нормални цени, или отново масовата публика ще цъка с език, ще си спомня с носталгия комунизма (руските филми) и ще се откаже от този продукт още преди да се е запознала с него… което би било тъжно.
Снимка: Wallpapersbuzz.com