Реални примери от света на предприемачеството, гледните точки на инвеститора и стартъпа, доза статистика и симулация за финансовата страна на нещата. Така премина петото събитие от серията „Извън рамките“ на тема „Финансиране на стартъпи“. „Извън рамките“ се организира от неправителствената организация „Обединени идеи за България“ с цел студенти от небизнес специалности да се запознаят с възможностите за стартиране на бизнес. Фокусът на събитието беше гледната точка на
инвеститора – бизнес ангел или фонд, и как и защо той решава да инвестира в стартъп компания.
30% е очакваната средна възвращаемост за фонд, инвестирал в няколко стартиращи бизнеса. По-голямата част от доходността идва от две компании, които са свръхпечеливши и връщат с голяма лихва отгоре инвестираните пари. Шест компании са на „изкуствено дишане“ и са с ниска доходност, а други две се сгромолясват с крах, показва представената статистика.
Ако инвеститорът намери смисъл, инвестира… Идеята е стартъпът да се превърне в мултимилионен бизнес. Ако не го направи, то той не отговаря на дефиницията за стартъп. Това заяви Румен Илиев, партньор във фонда за сийд инвестиции LauncHub. Той обясни, че най-успешните стартъпи са тези, които са живи и устойчиви. Важен е екипът зад проекта и колко от членовете му са „с акъла си“, каза Илиев. Освен добър екип, инвеститорът иска да види и добър продукт, допълни той.
Когато предприемачите представят идеята си, трябва да докажат пред инвеститора, че имат образованието и опита, за да направят това, което искат. „Ако ни заявите: „Ще бъдем по-добри от Google“, ние искаме да знаем какво ви дава правото да го кажете“, смята представителят на LauncHub. Също така не може да кажеш, че нямаш конкуренти. „Това означава, че или бизнесът ти е много малък, или че не си проучил пазара, в който искаш да работиш“, смята Илиев.
Румен Илиев потвърди, че има голяма доза субективизъм при взимането на решение за инвестиране в нов проект. Обективни фактори обаче съществуват, като такъв е оценката на пазара, в който иска да оперира стартъпът, допълни той.
След като инвестира в една стартираща компания, фондът се стреми и да й помага, обясни партньорът в LauncHub. „Опитваме се да я предпазим от неща, които знаем, че не работят, например да иска да инвестира 15 хиляди в маркетинг“, каза той. Илиев обясни, че освен със съвети, екипът му помага и с необходимите контакти.
На въпрос дали фондовете инвестират в други сектори, освен в информационните технологии (ИТ), Илиев отговори, че такива има. „Много сфери обаче изискват по-големи инвестиции от това, което можем да предложим. Това предопределя и фокуса ни върху ИТ, който изисква много по-малко средства“, обясни той.
Представителят на LauncHub посъветва хората да стартират бизнес, защото сега е добър момент. „За пръв път в България има пари“, заяви той. На подобно мнение беше и предприемачът Мъри Иванов, съосновател на Metrilo, компания за анализ на поведението на потребителите за целите на електронната търговия. Той обаче посъветва да се взимат „умни пари“. Добре е предприемачът да приеме инвестиция от бизнес ангел или фонд, който може да му съдейства да върне парите, т.е. да помага, да има опит в сферата или добри контакти, смята Иванов.
„Вярвам, че София е най-якото място да стартираш нещо“, заяви той. Според него в България човек може да си позволи риска да започне бизнес. „Има мама, тате, баба, дядо…. няма как да останеш на улицата, което не е така от другата страна на Океана“, каза Иванов.
Обединени идеи за България