През последните дни темата с ценовите отстъпки, които предоставят търговците у нас, набра небивала скорост. Сайтът emag.bg, шумно рекламирал т.нар. „Черен петък“ (ден с големи намаления за клиентите), бе глобен от Комисията за защита на конкуренцията с колосална сума – над 750 хил. лв., за нелоялни търговски практики. От фирмата отговориха, че не са нарушили правилата на свободния пазар.
Как всъщност изглеждат отстъпките, предоставяни от търговците у нас за техните клиенти по Коледа? Какви са те в сравнение с тези в други европейски страни и в частност – във Великобритания. По тези въпроси разсъждава журналистът Апостол Апостолов:
Коледа е близо и както всяка година, производители и търговци се надпреварват да обявяват намаления. 50%-60%-90% – на кой, колкото му скимне. Никой от нашите обаче, за разлика от своите западни събратя, не казва как формира цената на стоките с „отстъпки“. Дали тя тайно първо не е вдигната, а след това – уж намалена? Така хем потребителят е щастлив, хем търговецът „великодушно“ се е освободил от предлагания артикул.
Преди няколко години имах възможност да проследя начина, по който работят британските търговци – известно време живях на Острова. Там аналогичният на българския лайтмотив „Клиентите са ни скъпи“ не е клише, а първата заповед в търговската библия. У нас този принцип е спорен, да не кажа, че често придобива цинични измерения.
Ще ви дам един прост пример. Във Великобритания трите най-масови и популярни търговски вериги са Tesco, Asda и Sainsbury’s. По време на големите коледни отстъпки те предоставят информация за всеки от артикулите, които предлагат – от чорап до телевизор, и данни за това колко струва той при конкурента.
Освен това всеки техен клиент може да види как е варирала цената на желания продукт през годината. Така че коледната отстъпка е от ясна по-ясна.
Търговците във Великобритания изкушават своите клиенти и с изненадващи жестове. В сезона на големите покупки те са склонни да дават неочаквани подаръци. Така например, когато отидох да си купя телефон, получих като бонус… 42-инчов телевизор. Оказа се, че две от фирмите, които предоставят артикули в съответния магазин, си партнират в полза на клиента.
Да обобщя: Когато говорим за ценови отстъпки, за британците няма съмнение, че такива действително има, никой дори не си и помисля, че може да бъде манипулиран. Защо ли – ами в основата не само на търговията, а и на социалната структура на обществото им стои думата „доверие“ – нещо толкова скърцащо и изпразнено от съдържание по нашите географски ширини.
Когато българските вериги ми предложат утвърдената коледна политика на своите колеги във Великобритания, да ми се обадят. Дотогава няма да ме видят като клиент. През това време ще продължа да стимулирам британската икономика и в частност – търговията на черна и бяла техника, хранителната, обувната и текстилната индустрии. Както и фирмите за транспорт и логистика, обслужващи линията Лондон-София, които все още карат за по паунд на кило.
Автор: Апостол Апостолов
Снимка: Acreativemoment.com