В навечерието на новата учебна година единадесет неправителствени организации в областта на образованието и медиите обединяват усилия в рамките на нова гражданска коалиция, която цели да развива медийната грамотност на българските деца.
В коалицията участват Център за култура и дебат „Червената къща“, Институт за прогресивно образование, Център за приобщаващо образование, Асоциация на европейските журналисти – България (АЕЖ-България), Сдружение „Заедно в час“, Национална мрежа за децата, Национален център за безопасен интернет в лицето на Фондация „Приложни изследвания и комуникации“ и Асоциация „Родители“, Образование България 2030 и Фондация „Гласът на децата“.
Въпреки че днес намирането, анализирането и ефективното използване на информация до голяма степен предопределят възможностите за личностно и професионалното ни развитие, много хора продължават да нямат нужните умения в тази посока. Това неблагоприятно състояние на нещата е резултат от много фактори, но сред тях изпъкват липсата на задълбочени разговори по темата в семейството и пропуските в българското образование.
„Децата днес влизат в интернет още преди да влязат в училище“, пишат от коалицията в съобщение, изпратено до медиите. „Част от родителите се възприемат като недостатъчно подготвени да ги направляват в огромната и хаотична информационна среда и не участват в изработването на позитивни и безопасни модели за работа с информация в дигиталния век. Това прави ролята на училището изключително важна, но развитието на медийна и дигитално-медийна грамотност у децата не се радва на нужния приоритет в учебните програми, съдържание и методи на преподаване.“
За разлика от недалечното минало, когато под грамотност се разбираше комплект от базови умения за четене, писане и смятане, в епохата на цифровите технологии понятието включва и способността за ефективно и безопасно боравене с информация, особено в интернет.
Освен да насърчи обществения дебат по темата, коалицията ще събира добри практики на училища, преподаватели, образователни институции, организации и медии, насочени към изграждането на базови умения за работа с информация и медии у децата от 1. до 4. клас. На фона на наличните данни за мащаба на проблема коалицията със сигурност има доста работа за вършене. Национално представително изследване на Националния център за безопасен интернет и МаркетЛинкс от края на 2016 г. показва, че малко над половината от българските деца на възраст между 9 и 17 г. споделят увереност в способността си да установят истинността на дадена информация, а малко над 26% смятат, че нямат такава способност.
Към новата коалиция могат да се присъединят всички личности и организации, които биха желали да допринесат към каузата с идеи, препоръки и контакти.
Коалицията ще бъде представена официално от 18:30 ч. на 11 септември (понеделник) в Центъра за култура и дебат „Червената къща“ в София. Георги Апостолов от Национален център за безопасен интернет пък ще изнесе презентация на тема „Медийно неграмотни в дигиталния век – рисковете пред децата ни“, в която ще представи резултатите от споменатото проучване.
Допълнителна информация можете да намерите на страницата на събитието във Facebook.
Заглавно изображение: Nick Olejniczak | CC BY-NC 2.0