Паша Христова е родена на 16 юли 1946 г. в София, израства в кв. „Княжево“. Интересен факт е, че корените ѝ са от село Варана, община Левски, където живеели баба ѝ и дядо ѝ. Родителите ѝ се местят в София и там се ражда Паша. Учи в гимназия и става чертожничка в завод за електрокари. Завършва Школата за естрадни певци и постъпва в Ансамбъла на строителни войски като солистка. Нейният първи успех е на Фестивала на забавната песен в Сочи, Русия, през 1967 г., където е удостоена със златен медал и първа награда.
Оттук музикалната ѝ кариера се развива мълниеносно. Паша печели международна слава и много награди от конкурси, сред които награда на фестивала „Златният елен“ в Брашов, Румъния, първа награда за изпълнение заедно с Мария Нейкова и Мими Иванова „Яворова пролет“ на радиоконкурса „Пролет“. През 1970 г. се представя на фестивала „Златният Орфей” и получава голямата награда за песента „Повей, ветре“ и първата награда за „Една българска роза“. През 1971 г. получава Голямата награда за изпълнители на Международиня фестивал в Сопот, Полша, за песента „Ах, този дивен свят“. Това е едно от най-големите международни признания за български поп певец.
https://www.youtube.com/watch?v=_avb2ikX-rQ
На 21 декември 1971 г., заедно с оркестър „София“, Мария Нейкова, Борис Гуджунов, фолклорен ансамбъл „Аура“ и народната певица Янка Рупкина, Паша Христова трябва да замине за дните на българската култура в Алжир. Самолетът, с който пътува, е Ил-18, току-що излязъл от ремонт на оборудването за контрол на хоризонталното положение на самолета – въжетата, с които се управляват елероните – подвижни части в краищата на крилете, с които се коригира хоризонталното положение на самолета.
Ремонтът изглежда не е извършен правилно. Когато машината набира скорост за излитане и се отлепя от пистата, се появява силен страничен вятър, който я накланя на една страна. Проведеното разследване непосредствено след инцидента достига до извода, че въжетата на елероните са били погрешно свързани. При удара на крилото в пистата, корпусът на самолета се пречупва на две и целият самолет избухва в пламъци, а единият двигател се откъсва. От 73-мата човека на борда, 28 загиват. Спасяват се част от пътуващите в задната част на самолета: Борис Гуджунов – със счупени крайници, Янка Рупкина – с леки изгаряния.
https://youtu.be/7csCg6q0G8g
Мястото на Паша Христова обаче се намирало в предната част на самолета – на втория ред зад пилотската кабина. Според една от версиите смъртта на певицата е мигновена, резултат от удара. Според друга – мъчителна от изгарянията. Толкова години след трагедията официалната версия за една от най-кървавите самолетни катастрофи в българската история остава непроменена: инцидентът с Ил-18 е причинен от случайна техническа грешка при свързването на елероните.
Интересно е, че самолетът е трябвало да бъде задължително облетян в деня преди полета. По необясними причини това не се случва. Този факт повдига множество въпроси, които вероятно завинаги ще останат без отговори. Затова вече цели 4 десетилетия по-късно, истинските причини за фаталния полет си остават загадка.
Заповядайте в страницата на TrueStory.bg във Facebook, където ще научите историите на още много интересни личности.