Със сигурност социалните мрежи играят важна роля в ежедневието ни, социалните ни контакти и това колко сме информирани. Липсата на сигурност и собствено ограничаване обаче води до някои негативни резултати. На практика целият ни живот е изложен на показ.
Около 78% от световното население има профил в някоя социална мрежа. Какво означава това? Ако искаш да слушаш музика, просто влизаш в YouTube и слушаш до насита. Ако желаеш да се свържеш с приятел, който живее на другия край на света, можеш да го направиш с два клика, и то напълно безплатно. Ако се съмняваш в нещо – гугъл е тук да предостави отговори. Наистина, социалните мрежи ни предоставят много страхотни ползи, които неимоверно улесняват живота ни. Как обаче да не бъдем зависими от тях, а да ги използваме просто като уреди, които улесняват ежедневието ни?
Благодарение на комфорта, който социалните мрежи носят, ние ставаме все по-зависими от тях. Нашата зависимост се забелязва, когато вместо да отидем до магазина, пазаруваме онлайн; вместо да си купим вестника – четем новини, които изскачат пред нас; когато вместо да отделяме специално време за приятелите си – общуваме с тях чрез чатове. Навиците на обществото, които преди време бяха нещо съвсем нормално сега изчезват.
Свикнали сме да споделяме абсолютно всеки детайл от живота си в социалните медии, обновяваме началните страници отново и отново, за да намерим нещо, което да ни забавлява. Едва ли сами осъзнаваме колко много време прекарваме в следене на живота на другите хора – какви снимки качват и какво пишат, относно всеки дребен детайл от ежедневието. Ако някой ни попита защо – едва ли ще можем да отговорим. Ние просто го правим, защото знаем, че всичко ново и интересно трябва да бъде публикувано.
Понякога може би трябва да се запитаме дали не сме се пристрастили към социалните мрежи и дали бихме могли да живеем без тях. Едва ли всеки един от нас би издържал цял ден без да отвори поне веднъж някоя социална мрежа. Ако спрем и се замислим за момент всъщност колко време губим всеки ден, докато четем и гледаме ненужни неща, може би бихме си задали въпроса защо го правим и дали няма по-добър начин, по който да прекарваме времето си.
За автора:
Катерина Николова, студент по дигитален маркетинг мениджмънт и дигитален мениджър в компания за мъжки аксесоари, мъжки гривни и мъжки часовници.