Радияна Манчева е ученичка в 10. клас в ГПЧЕ “Алеко Константинов”, град Правец, когато получава пълна стипендия по програма ASSIST. В момента е първа година студент в Университет Дрексел във Филаделфия, САЩ, където следва биомедицинско инженерство. Иска да специализира в изработката на протези за ръце и крака и по този начин да помогне на хора, които по един или друг начин са изгубили свой крайник, да се чувстват пълноценно и да водят нормален начин на живот.
За тези, които не ме познават, казвам се Радияна и съм сред седемте българи, които през учебната 2014/2015 г. бяха част от семейството на ASSIST. Като стипендиант по програмата получих възможността да посещавам престижното девическо училище The Baldwin School в щата Пенсилвания.
Преди да сте си направили каквито и да било прибързани изводи за училището, искам да ви уверя, че далеч не е така, както си го представяте (или поне си го представях аз). Когато за първи път отворих имейла, гласящ, че ще прекарам 10 месеца от живота си в училище, пълно само и единствено с момичета, очакванията ми далеч не бяха големи.
Да си призная, в началото дори се разплаках. Като човек, който дотогава беше посещавал единствено училища с ученици и от двата пола, изобщо не се зарадвах, че ще съм в клас, състоящ се изцяло от момичета. Преди да свикна с тази мисъл, трябваше дълго да си повтарям, че нещата не са толкова зле и че в някои страни това е напълно нормално.
Убедих се в правотата на разсъжденията си чак когато се озовах на кампуса на The Baldwin School. Когато за първи път се сблъсках с реалната обстановка, тъкмо течеше предсезонната подготовка на различните отбори в училището. Щом вече бях там, фактът, че ще уча в девическо училище, загуби значение.
Като се замисля сега, никога не ми направи впечатление, че всъщност момчета на кампуса почти нямаше – с изкючение на събитията, които бяха организирани съвместно с едно от съседните училища, което пък беше само за момчета. Тук е добре да спомена, че в повечето случаи полово разделените училища винаги вървят по двойки в САЩ: ако попаднете на училище само за момчета, много вероятно е в близост да има и такова само за момичета, и обратно.
Първите два месеца в новото ми училище не бяха лесни. Трудно свикнах с новата система на обучение и новия начин на живот. Всяка сутрин тръгвах за училище в 08:00 ч. и се прибирах в 18:00 ч., изтощена след дълъг ден в клас и двучасова тренировка по крос кънтри бягане. Не стига това, ами и щом веднъж вече бях вкъщи, трябваше да седна пред бюрото в стаята си, за да пиша тонове домашни за следващия ден.
Всеки, който смята, че в САЩ не се учи, няма абсолютно никаква представа как стоят нещата в действителност. Ако в българските училища учениците получават средно по 4-5 задачи по математика за вкъщи, в The Baldwin School количеството беше три пъти по- голямо, а домашното по история се състоеше от минимум 20 страници за прочит плюс писмен отговор в тетрадката на въпросите след самия урок. Бях толкова заета от понеделник до петък, че понякога дори нямах време да се чуя с родителите си, камо ли да намеря време да се видя с някого на по чаша чай или кафе (което в България се случва доста, включително и когато следващият ден е учебен).
Сред задълженията в The Baldwin School беше и носенето на униформа: тъмно синя или карирана пола с бяла тениска с яка или риза. Всеки друг цвят беше забранен, като можехме да си позволим да носим жилетки или пуловери в сив, бял или тъмносин цвят. Ако някога ми се отдаде възможност да допринеса за развитието на образователната система в България, определено бих предложила въвеждането на униформи в комплект с други разнообразни реформи. За учениците е много по-лесно да се съсредоточат върху самите уроци и задълженията си в училище, когато не трябва да мислят с какво ще са облечени на следващия ден. По този начин не само се спестяват време и усилия, но се осигурява и среда, в която всички се чувстват комфортно и всички изглеждат идентично.
Когато вече бях преминала през най-трудната част от обменната програма, а именно първите няколко месеца, нещата лека полека започнаха да се нареждат в моя полза.
Дойде време за баскетболния сезон. Всеки, който ме познава, знае, че аз дишам за този спорт. Отборът беше добър, мнозинството от момичета в него бяха мои близки приятелки и въпреки че началото на сезона не беше кой чак толкова успешно, аз се чувствах на мястото си.
Наближаваше 31 декември и, поглеждайки назад към това, което бях постигнала през 2014 г., аз се чувствах по-мотивирана от всякога да продължавам да се трудя усърдно. Мечтаех си, че някой треньор от университетски отбор в САЩ ще ме хареса като състезател и ще ми предложи да играя за отбора, след като завърша гимназия. Все пак още не беше започнала най-важната и натоварена част от сезона, а вече се бяха свързали с мен от един колеж в района. Скрито се надявах, че ще последват и още подобни разговори, но за мое нещастие нещата взеха неочакван обрат.
На 3 януари 2015 г., по време на първия мач от новата година, при стъпване усуках коляното си и се контузих. Оказа се, че съм скъсала връзки и менискус, което означаваше, че ще прекарам по-голямата част от предстоящата година на пейката. Трябваше да се откажа от мечтата си и да приема факта, че ми предстои дълъг период на възстановяване. Лошото беше, че нямах идея кога ще мога да се оперирам. Трябваше ли да чакам до юни, когато се прибирах в България, или можеше да бъда оперирана и по-рано? Тази неяснота пораждаше у мен яд, а ядът – сълзи. Голяма част от януарските нощи прекарах плачейки в стаята си, чувствайки се разочарована, неразбрана и самотна.
Бързо обаче разбрах, че всъщност изобщо не съм сама.
Въпреки, че гневът ме придружаваше за дълъг период, приемното ми семейство показа, че мога да разчитам на тях и членовете му бяха неотлъчно до мен. Дори след като бях оперирана, Съни и Кейт (приемната майка и по-малката приемна сестра) ми помагаха със смяната на превръзките около коляното, а Сара (по-голямата приемна сестра) ми връзваше връзките на маратонките всеки ден в продължение на месец, тъй като ми беше забранено да опъвам едно от сухожилията на оперирания крак, за да може то да зарасне. Започнах да ходя на рехабилитация и въпреки че всичко ставаше изключително бавно, усещах, че напредвам, което допълнително ме мотивираше да се старая повече.
Вярно, прибрах се в България с накуцвания, но нито за момент не съжалявах и продължавам да не съжалявам, че заминах на обмен в САЩ. Съдбата взима, но и дава. Обучението в САЩ и контузията ми отнеха десет месеца от спортната кариера, но пък ми дадоха много приятели, нови знания, съвсем друг мироглед и приемно семейство, което дори сега, след три години раздяла, ме прие в дома си с отворени врати.
Невъзможно е човек да израсне, ако прекара целия си живот в зоната си на комфорт. Трябва да се сблъска с трудности, да срещне нови хора и да опознае непознати култури, места и светове, за да може да разбере какъв е наистина, къде и как желае да живее и какво може и иска да прави. Винаги ще бъда признателна на ASSIST за възможността, която ми дадоха преди три години, и за това, че ми показаха посоката, в която желая да се развивам, и човека, който искам да стана.
Ако в момента сте в 10. клас и искате да сте на мястото на Радияна през учебната 2018/2019 г., сега е моментът да кандидатствате за участие в програма „Обучение на ученици в САЩ и Великобритания“.
Заглавно изображение: Радияна Манчева по време на мач от Националната баскетболна асоциация (NBA). Билетът ѝ е подарък от приемния ѝ баща, който по-рано разбира, че тя мечтае да посети мач от NBA.