Няколко от най-големите световни кинозвезди участват в клип, който рекламира България. Сред тях са актьорите Силвестър Сталоун, Салма Хайек, Антонио Бандерас, Ейдриън Броуди, Джейсън Стейтъм, Шохрех Агдашлу, режисьорът Том Кърк и продуцентите Алън Сейгъл и Лез Уелдън. Общото в случая между тях е, че всеки е снимал свои филми – един или няколко, у нас.
Във видеото, дълго 1:51 минути, всеки от тях споделя по няколко реплики, които показват личното му отношение към страната ни като място, което трябва да се види и усети. Те застават с името и лицето си, за да разкажат за своите преживявания в България и да призоват всички свои фенове да я посетят. И го правят безвъзмездно.
„Малкото, което успях да усетя от хората, храната и виното, беше наистина прекрасно“, казва изкусителката Салма Хайек в безпрецедентния досега у нас клип.
Актьорът, в когото са влюбени няколко поколения дами – Антонио Бандерас, отбелязва: „В България вече се чувствам като у дома си, защото дойдох тук за пръв път преди 5-6 години. Комфортно ми е, тук има страхотни професионалисти. Работи се лесно, защото те знаят много. И разбира се, създават се приятелства. Затова усещам страната уютна и много позната“.
„В много голяма близост има езера, планини и реки. Има я типичната градска среда, но и красивата природа“, отбелязва режисьорът Том Кърк.
Носителят на „Оскар“ Ейдриън Броуди е лаконичен, но красноречив: „Хората са добри и мили. Чувствам се в много добри ръце“.
„Това е място, на което можеш да снимаш екшън филми, продукции от различни епохи и романтични комедии. Всичко е налице тук“, споделя впечатленията си продуцентът на заснетата у нас екшън поредица „Непобедимите“ (The Expendables) Лез Уелдън.
„Боже? Българският екип? Работя тук вече 3 седмици и не мога да ви опиша колко много се забавлявам“, казва актрисата с невероятен глас Шохрех Агдашлу.
Продуцентът Алън Сейгъл (Law Abiding Citizen, Olympus Has Fallen) призовава: „Всички креативни хора трябва да дойдат в България и да изпитат това, което изпитах аз“.
„Очарователно е да идвам тук отново и отново и да виждам същите усмихнати лица“, отбелязва екшън звездата Джейсън Стейтъм.
А Силвестър Сталоун, обичан от всички заради невероятното присъствие, характерната усмивка и разбиващите роли в „Роки“ и „Рамбо“, обобщава накратко: „България е мястото!“.
Ето го и клипчето:
Видеото е продукт на частната компания Nu Boyana Film Studios. За неговото създаване не са инвестирани държавни средства.
„Работим по този клип близо 10 месеца и мога да кажа, че това е сред най-добрите примери за публично-частно партньорство. (…) С него променяме начина, по който искаме да се възприема и промотира страната ни“, подчерта при днешното представяне на видеото министърът на туризма Николина Ангелкова.
Тя и изпълнителният директор на филмовите студиа Ярив Лернер подписаха Споразумение за партньорство, по силата на което всички права се прехвърлят на Министерството на туризма и видеото може да бъде използвано безвъзмездно за популяризиране на възможностите за туризъм в страната ни.
„Клипът показва и тясната връзка между туризма и киното, с което се надяваме да привлечем още по-голямо внимание към България“, посочи Николина Ангелкова. По думите й примерите в световен мащаб са красноречиви – туристите в Англия са нараснали с около 50% след излъчването на поредицата за Хари Потър. В Тайланд са отчели ръст от около 22% след премиерата на „Плажът“ с Леонардо ди Каприо, а Хърватия се позиционира като кинодестинация след снимките на шестте сезона на култовия телевизионен сериал „Игра на тронове“.
Ярив Лернер отбеляза, че е много развълнуван от това партньорство. „Харесва ни да снимаме филми в България. Когато в една страна пристигат световни знаменитости, това е едно много добра реклама за нея и много добър начин да се популяризира”, заяви той. Според него киноиндустрията носи много косвени ползи на държавата, като ръст на посещенията в хотелите и заведенията за хранене, разкриване на нови работни места и др. Той обяви, че в момента се подготвят две продукции, по които ще се работи през 2016 г. Става въпрос за исторически филми за цар Калоян и за цар Борис.
Според Ангелкова „киноиндустрията може да ни помогне да преодолеем сезонността в туризма“. Тя изтъкна, че оглавяваното от нея ведомство и Министерството на икономиката ще създадат работна група, която да разработи и предложи стимули за насърчаване на киноиндустрията.
Рекламният клип със световните звезди ще се разпространява чрез всички комуникационни канали – интернет, телевизия, международни изложения. Освен това той ще се излъчва и по време на представянето на българската номинация за „Оскар“ в Лос Анжелис на филма „Съдилището“.
Първите реакции след представянето на клипа в неделя (11 октомври) са по-скоро положителни. Не липсват обаче и негативните коментари. От някои медии видеото е определено като „странно“. Други пък посочват, че то рекламира не само България, а и частното студио Nu Boyana Film Studios. В него са представени гледки от различни родни забележителности, но вместо да се наблегне на тяхната значимост, логото на компанията изпъква на преден план. Трети критикуват качеството му, определено от тях като „не особено добро“, а четвърти не пропускат да отбележат, че моментът на лансирането му съвпада подозрително с предизборната кампания.
„Щом нещо се рекламира, значи нещо му куца. И трябва да се подсили“, коментира участничка в групата във Facebook „Препоръчай филм“. Според нея има какво да се желае по отношение на представяната у нас услуга: „Какво й е ок? Инфраструктура, сигурност, качествено обслужване? Гола вода!„.
Друг от своя страна казва: „На мен ми харесва находчивостта да използват известни личности, които снимат в България. Това е маркетингов трик, стар колкото света, който до ден-днешен се използва в целия свят и носи дивиденти. По тази причина гледаме все известни лица да рекламират различни продукти. Идеята е добра според мен“.
Какви първи мисли предизвиква видеото у вас? Ще се радваме да ги споделите в коментар под тази статия или в страницата на Truestory.bg във Facebook.
Колаж: Truestory.bg