В един най-обикновен ден към края на зимата получих съобщение от писателя и журналист Владислав Христов, който ми подхвърли идея за статия, свързана с абстрактното изкуство. Когато разбрах кой е главният герой на потенциалния ми материал, вече знаех, че трябва да разкажа историята му, за да може тя да достигне до възможно най-много мои сънародници.
Причината: този човек пленява хиляди сърца в цял свят чрез изкуството си и същевременно е от онези одухотворени представители на човешкото царство, чиято скромност нараства правопропорционално на постиженията им.
Изкуството като акт на любовта
Роден в Бреша, Италия, на 12 април 1951 г., Албино Пити се отдава на рисуването и музиката още в юношеските години. През втората половина на 60-те години се мести в Ротердам, а след това в Амстердам. След завършване на академичното си образование става ученик на Пилман. С годините осъзнава, че не иска да копира форми от природата. Решава да избяга от шаблоните и да прави изкуство, изтъкано от свобода, любов и динамика.
Така през 1987 г. Пити създава експанзионизма – течение в изкуството, в чиято основа стои вярата в красотата на човешката свобода и отхвърлянето на всякакви граници и ограничения.
„Най-важното е да бъдеш себе си“, споделя пред TrueStory.bg Пити, който от няколко години живее в София заедно с българската си съпруга. „Аз не мога да бъда някой друг. Мога да имитирам някого, мога да бъда дори по-добър, но стойността [на тази имитация] е нула. Не трябва да имитираш, а да изразяваш душата си, защото изкуството е акт на любовта, от която пък се ражда човекът. Изкуството обича човека.“
Въпреки че копирането е неизменна част от обучението на всеки артист, то само по себе си не може да доведе до успех, смята Пити. Претворяването на творчеството на Рембранд, Ван Гог, Микеланджело и други гениални художници е само началото на едно дълго пътуване, чиято крайна точка е изграждането на уникален стил.
За да намери своя почерк, всеки артист трябва да познава различните течения в изкуството и контекста, в който са се зародили. Веднъж натрупал сериозни знания и опит, художникът трябва да има куража да търси начин на изразяване, който най-добре подходжа на характера и светогледа му. Само тогава, убеден е Пити, един художник може да създава автентично изкуство с добавена стойност.
Италианският майстор на абстрактното изкуство обожава да експериментира. Елегантно и еластично, творбите му отдавна не се побират върху традиционното платно. През годините той пресъздава емоциите си върху тоалетна хартия и дори върху човешки тела, като използва четки и бояджийско мече, както и голи ръце. В ръководена от него акция през 2012 г. Пити и ученици от Италианския лицей изрисуват тролейбус в подкрепа на кандидатурата на София за Европейска столица на културата – 2019 г.
Изкуството като експлозия от емоции
Творчеството на Пити наподобява танц, което надали е случайно предвид дългогодишната му любов към музиката и усилията му да се придържа към италианската красота, която се заражда по време на Ренесанса и по-късно става част от ДНК-то на италианския народ.
„При [експанзионизма] ти изразяваш емоциите си“, обяснява Пити. „Много важен е и историческият момент, в който живеем. Където и да съм бил, стилът ми на рисуване се променя, защото се променя и животът. Аз говоря италиански, френски, испански и холандски, но за съжаление не владея български. Опитвам се да разбера вкусовете на всички тези нации и да ги направя мои. Трябва да хванеш точния момент. Ако не го уловя, той отминава.“
Всяко движение на Пити носи полъх на лежерност, свобода и импровизация и допринася за триизмерността на пространството в творбите му. Зареден с позитивизъм и верен на разбиранията си за красивото, той внася топлина дори в онези тонове, които обикновено свързваме с тъга или болка.
Днес картини на Пити са изложени в галерии, музеи и частни колекции в различни точки на земното кълбо. Зад гърба си той има над 500 индивидуални и колективни изложби. Правил е десетки пърформанси, по време на които любителите на изкуството могат да се запознаят с него и да се докоснат до философията и начина му на работа. На стила и творчеството му са посветени над 20 книги. Може би най-точно изкуството на Пити описва критикът Гилермо Джилиоти, според когото при италианския художник творбата не се ражда, а експлоадира.
„Всичко е игра между бояджийското мече и дозировката между вода и цвят. Ако не успееш да намериш точната консистенция между цвета и водата и движението на ръката, не може да имаш този мек цвят, не може да имаш перфектен кръг“, обобщава Пити.
Заглавно изображение: Личен архив.
Екипът на TrueStory.bg благодари на писателя и журналист Владислав Христов, преводачката от италиански Ива Градинарска и Ева Панкова от галерия Evdokia Art Glass, без които този материал нямаше да бъде възможен.