Осем месеца, след като срещу редакцията на френския сатиричен седмичник „Шарли ебдо“ (Charlie Hebdo) бе извършен кървав терористичен акт, при който загинаха десет негови служители и двама полицаи, изданието отново привлече световното внимание върху себе си.
Социалните мрежи закипяха заради последния му брой, в който са публикувани две карикатури с 3-годишното сирийче Айлан Кюрди, което наскоро се удави на турския бряг.
Първата карикатура е озаглавена „Толкова близо до целта“. Тя изобразява Айлан, който лежи на пясъка, а до него има билборд на веригата за бързо хранене McDonald’s. Надписът от рекламата гласи: „Две детски менюта на цената на едно“.
Втората карикатура е озаглавена: „Доказателството, че Европа е християнска“. На нея се вижда как детето се дави сред вълните. От лявата му страна е изобразен (най-вероятно) Исус Христос, който е стъпил на повърхността на морето и казва: „Християните ходят по вода“. А умиращото момче му отвръща: „Мюсюлманските деца се давят“.
Заради тези две рисунки „Шарли ебдо“ отнесе сериозна критика в социалните мрежи – най-вече във Facebook и Twitter. Част от потребителите им ги определиха като „крайно неуместни“ и „неуважителни“.
„Ето защо не съм и никога няма да бъда „Шарли“. Как можете да се подигравате с горкото дете!?“, пише възмутен потребител, който припомня, че когато бе извършен атентатът срещу редакцията на изданието, много хора по света изразиха съпричастност с него, поставяйки в социалните си профили надписа „Аз съм Шарли“ (Je suis Charlie).
Друг пък е още по-краен: „Шарли ебдо“ е абсолютната утайка на Земята“.
Трети е по-многословен, но не по-малко възмутен: „Срамота, „Шарли ебдо“… Не разбирате какво наистина означава свободата на словото, защото отдавна сте забравили какво е човечност. Да се подигравате със смъртта на невинно дете никога не би могло да се определи като свобода на словото. Вие сте расистки вестник и трябва да се срамувате от себе си“.
Не липсват обаче потребители, които горещо защитават изданието.
„Тези карикатури не осмиват смъртта на невинно дете. Те са протест срещу смъртта. Те осмиват липсата на човечност у християнската европейска система. Мисля, че в миналото си изданието е имало някои рисунки, които са били крайно противоречиви, но тази не е такава“, коментира един от защитниците на „Шарли ебдо“.
Втори пък заявява: „Не винаги съм бил съгласен с „Шарли ебдо“, но вие въобще не сте разбрали смисъла на тези карикатури. Те осмиват християнска Европа и са израз на съпричастност. Те показват солидарност с бежанците“.
„О, вижте, тук имаме група малоумници, които нищо не разбират от сатира“, коментира трети защитник на карикатурите.
На 3 септември сърцето на света сякаш се забави от болка. Тогава бяха публикувани снимките на Айлан Кюрди. Те показваха малкото му мъртво телце, изхвърлено от морето на турския бряг в Бодрум.
Фотосите бяха многократно споделяни в социалните мрежи и се превърнаха в челни заглавия на вестниците в много държави. Те станаха символ на бежанската криза, която се обсъжда в Европа и с която страните се затрудняват да се справят.
Айлан пътувал с 5-годишния си брат Галип и родителите си към гръцкия остров Кос. Галип и майка им Рехан също загинаха в опита си да избягат от войната в Сирия. Бащата Абдула бе открит жив и бе откаран в болница.
Карикатурата е силно средство за изразяване на позиция. Какво мислите за горните рисунки на „Шарли ебдо“? Противоречиви ли са според вас? Ще се радваме, ако споделите мнението си в коментар под тази статия или в страницата на Truestory.bg във Facebook.