Александър Ненов описва себе си като сериен предприемач и отбелязва адекватността на тази „титла“. Откакто започва да се занимава с ИТ и интернет бизнес преди 17 години, Александър е стартирал редица компании, които след това успешно продава. В момента активно се занимава с интернет консултиране. Автор е на книгите „На 1 клик разстояние“ и „Как да печелим от интернет?“. Пред TrueStory.bg Александър говори за предприемачеството, грешките на стартъп обществото и посоката на развитие на ИТ сектора у нас. Според него стартирането на собствен бизнес в интернет се нуждае от добра идея, първи стъпки към реализирането й и здрава работа след това.
Наскоро излезе книгата ти „Как да печелим от интернет?“. Какво се промени в интернет след първата твоя книга „На 1 клик разстояние“?
Александър Ненов: Голяма част от интернет се промени – и социалните мрежи, и бизнес моделите, и технологиите. Общо взето остана само структурата на интернет, а бизнес моделите избуяха благодарение на смартфоните и другите технологични джаджи, които се появиха на пазара.
Как можеш да станеш интернет предприемач и ако искаш да бъдеш такъв в България, накъде трябва да се насочиш?
Александър Ненов: Всеки може да бъде интернет предприемач, стига да предприеме действие в тази посока. Не е нужен инвеститор, не трябва да комуникираш с фондове или да теглиш голям кредит. Единственото, което е необходимо, е една добра идея и да направиш първата стъпка по реализацията на тази идея.
А не трябва ли да имаш екип или да разбираш от програмиране?
Александър Ненов: Всъщност екипът е най-важното за всеки проект. Малко са хората, които са успели сами в каквото и да било. Специално за интернет не е нужно да си програмист или да работиш с програмисти, които да стоят зад теб. Има страшно много безплатни платформи и програми, с които да се работи. Човек просто трябва да прочете наръчниците в интернет за това кое как може да се направи, инсталира и дали е безплатно, частично платено и т.н. И без пари може да се направи доста добър бизнес онлайн. Или пък с джобни средства от порядъка на 50, 100 или 500 долара.
Значи всеки може да бъде интернет предприемач?
Александър Ненов : Това е факт. Много хора продават свои продукти в Etsy или eBay (онлайн платформи за покупко-продажба, бел.ред.). Други събират финансиране за свои проекти чрез сайтове като Kickstarter (платформа за финансиране на креативни проекти, бел.ред.). В книгата съм дал пример за трима дизайнери, които събират 1 млн. долара за 7 часа, а в рамките на месец до края на кампанията по финансиране събират над 8 млн. долара. Това е много сериозна инвестиция за проект, който всъщност е игра на карти.
Според твоите наблюдения увеличават ли се предприемачите в България и като цяло какво мислиш за предприемаческата култура?
Александър Ненов: В България се увеличава надуването на стартъп балона. По друг начин казано, всеки иска да измисли нещо, независимо дали то ще бъде устойчиво или не – взима пари от един фонд, след това от друг, като липсва целта да се изкарват пари или да се даде добавена стойност на потребителите или на обществото като цяло.
Тоест в стартъп културата липсва стимулирането на устойчив бизнес?
Александър Ненов: Стартъп средата стимулира предимно бизнеси-балони, т.е. създаването на неща, които биха могли да бъдат продадени максимално бързо на хора, които не разбират. Много малка част от тях са истински устойчиви проекти. Когато някой иска да направи наистина ценен продукт, който и след 5 години ще създава добавена стойност за потребителите, то той обикновено почва сам със заеми, с помощта на семейство, приятели, познати или със своите потребители, които биха могли да бъдат много полезни като участници в създаването.
Какво трябва да се промени в стартъп културата, за да се стигне до развиване на по-устойчиви бизнеси? Или въобще не трябва да говорим за променяне?
Александър Ненов: Стартъп културата в световен мащаб дава доста неприятен имидж на ИТ бизнеса като цяло и предстои да се срине. Например в Америка отскоро фондове са спрели да финансират идейни проекти, т.е. те вече финансират само проекти, които са изкарали пари. Част от историята е вариантът, в който взимаме пари само защото имаме страхотна идея, после една година лежим на хамака и пием мохито и след това пак отиваме при фонд за още пари, за да продължим да правим същото. След няколко години ще бъде все по-трудно стартъп обществото да взима пари от осъзнали се фондове. Затова стартъп хората трябва да се научат, че единственото изискване не е да изглеждаш като Стив Джобс, да ползваш Apple, да ходиш бос и да се държиш отвратително. Трябва да имаш желание да ставаш рано, да работиш здраво, да мотивираш и в крайна сметка да създадеш нещо, което работи. А не просто да кажеш, че имаш страхотната идея или да направиш правоъгълник и да мислиш 6 години как да направиш този правоъгълник най-добрия правоъгълник на света. Печелившият модел е да създадеш продукт и след това да намериш финансиране от фонд, така както са го направили от Facebook. По този начин можеш да намериш много повече пари и е по-добре от това да получиш финансиране и да не направиш нищо.
Промениха ли българите според теб възприятието си за мениджъри и предприемачи? Дали вече се прави разлика между двете?
Александър Ненов: Българите все още смятат, че бизнесмен и бизнес са мръсни думи. Практиката ми с университети или с БАН показва, че от момента, в който заявиш, че искаш да правиш пари от тяхна научна разработка, те започват да те гледат изключително странно и дори изплашено. Излиза едва ли не, че ти замърсяваш науката с бизнес. В нормалните държави на този процес му се вика технологичен трансфер – науката измисля нещо, което може да се използва в определена сфера и да се превърне в доходоносен бизнес. Може би 45-те години комунизъм, а после преходът с мутренските години си казват думата. Една част от хората продължават да живеят в тези години и смятат, че не може човек да стартира бизнес или да бъде успешен, без да бъде спрян или по някакъв начин да му се оказва влияние. Интернет обаче ти дава точно тази свобода, в рамките на ден да можеш да изкараш 1 млн. долара благодарение на потребители в Китай или САЩ.
Бизнесът отдавна иска да си сътрудничи с университетите. Какво трябва да се промени там?
Александър Ненов: Университетите са причината да няма връзка между тях и бизнеса. Като цяло бизнесът има желание да промени учебните програми. Например сега се готвят ИТ кадри, които са неконкурентоспособни. Също така в университетите не се преподава правилно за онлайн средата, не можеш да учиш каквото и да било, без да си запознат как влияят технологиите на конкретната дейност. В момента дори автомонтьорите използват компютърна техника, за да диагностицират проблемите.
Според теб като цяло как се развива ИТ секторът от гледна точка на нуждата от кадри, задоволяването на пазара, развитието на технологиите, инициативата на българските ИТ фирми?
Александър Ненов: Превръщането на България в аутсорсинг дестинация за ИТ продукти уби адски много български бизнеси. Огромни корпорации отварят офиси в България, наемат стотици хора буквално в рамките на месец-два. Всяка една компания се стреми да наеме най-добрите кадри, което естествено вдига заплатите в бранша. Това води до парадокса, че хора, които имат съвсем друго образование и не са инженери, започват да работят като програмисти. По този начин България се превръща в евтина и не толкова качествена аутсорсинг дестинация. Тенденцията обаче няма да продължи до безкрайност. В Полша, например, има не по-малко добри специалисти, а вече могат да предложат и по-конкурентни цени. Това, което ще се промени не само в България, но и в Европа, е, че ще се търсят истински ИТ инженери – тези, които когато правят софтуер, го правят устойчив. В момента се създава усещането, че всеки може да стане програмист в рамките на 6 месеца, стига да научи един език за програмиране и да прави уебсайтове. Но онлайн средата и ИТ не са само уебсайтовете, нужна е инженерна мисъл.
Какво мислиш за предприемачеството в България? По-скоро като бизнесмен или като предприемач се възприемаш?
Александър Ненов: Предприемачеството у нас е още в ранните си години. Да си предприемач у нас, все още е нещо екзотично. Хубавото е, че адски много ниши не са разработени, не само онлайн, но и офлайн. Да си предприемач, означава да имаш безкрайно много възможности да избираш с какво ти се занимава и да бъдеш пръв. И това е хубавото да си предприемач в България. А аз не се виждам като бизнесмен, по-скоро като предприемач. Това, което правя през последните 17 години, е непрекъснато да стартирам нови и нови бизнеси.
А какво смяташ за определението „сериен предприемач“? Много хора, които са стартирали бизнеси, не харесват това понятие.
Александър Ненов: Това е точно титлата, която бих сложил пред моето име.
Какво мислиш за социалното предприемачество?
Александър Ненов: Честно казано, не смятам, че един бизнес би могъл да се стартира с основната идея да е социален проект. По-скоро съм привърженик на Голдрат (Елиаху Голдрат, специалист по бизнес мениджмънт, бел.ред.), който казва, че целта на всеки бизнес е да изкарва пари. Когато твоят бизнес стане успешен, има вариант наистина да започнеш да извършваш и социални дейности, с които да подпомагаш обществото. Ако обаче стартираш с тази идея, има вероятност и да не помогнеш да обществото, и да фалираш.
Мислил ли си да влизаш в политиката?
Александър Ненов: Не
Как оценяваш жените-предприемачи и тяхната предприемаческа инициатива? Има ли ги?
Александър Ненов: По принцип не правя разлика между жени и мъже в каквото и да е област. Смятам обаче, че жените-предприемачи са по-успешните предприемачи, защото приемат всяко едно нещо много по-емоционално и за тях е много по-трудно да се откъснат от проекта и да приемат, че той би бил неуспешен. Точно затова те имат много по-силна мотивация да го направят успешен. В същото време мъжете бързо могат да се отегчат и да се пренесат на нещо друго, ако не успеят. Няма го това т.нар. влюбване в проекта. Ако аз мога да продам един бизнес, върху който съм работил 7 години, в рамките на една седмица, без да ми мигне окото, забелязал съм, че жените-предприемачи много трудно биха могли да се откажат от такъв проект, независимо от цената.
Снимка: Александър Ненов/Facebook
Заповядайте и в страницата на Truestory.bg във Facebook, където ще ви срещнем с още интересни личности, техните мнения и истории!