„Младите успели българи“ – онлайн медия, публикуваща само положителни новини, отправиха предизвикателство към трите най-големи национални телевизии БНТ, Нова и bTV. Те са притеснени от начина, по който медиите представят новините, давайки предимство на негативните информации и почти напълно пренебрегвайки позитивните.
„Кампанията ни, наречена „рЕмисия новини“, има за цел да повдигне обществен дебат по темата с приоритетно негативните новни, споделяни от националните телевизии в техните емисии. Ще се радваме, ако и вие забелязвате същите проблеми, защото в тази борба трябва да сме всички заедно“, коментира Александър Хинков от онлайн медията.
След като се аргументират задълбочено, младежите предизвикват телевизиите да направят по една своя централна емисия само с хубави новини. Според тях това в дългосрочен план би могло да допринесе за повече благородство и щастие в обществото ни.
„Изморени сме от новини за побои, убийства, грабежи, негативни статистики и политически скандали. Искаме да виждаме повече новини за български успехи по света, за решени проблеми у нас, за млади таланти, за честни и трудолюбиви хора, за креативни идеи, благородни каузи и положителни тенденции“, казват в свое становище от онлайн медията.
Ето го и пълния текст на тяхното изявление:
Предизвикателство „рЕмисия новини“ към българските национални медии
До БНТ
До bTV
До Нова ТВ
Относно: Недостатъчното отразяване на положителни новини от България в централните новинарски емисии на националните телевизии.
Уважаеми ръководства на национални телевизии в България,
Гледате ли със същите очи, с които гледа целият народ? А виждате ли това, което виждаме и ние?
Все по-малка част от младите хора у нас се доверяват на телевизията като източник на информация. В същото време, голяма част от българските граждани определят себе си като нещастни и депресирани. Тревогата у българина се превръща в характерна душевна черта, с която все повече хора просто се примиряват.
Не е тайна, че преобладаващoто медийно съдържание оказва психологическо влияние върху зрителите. То може да всее страх и да засили апатията и омразата y гражданите. А какво прави средностатистическият недоволен и уплашен за бъдещето си човек – емигрира. Макар и в страната ни да живеят много способни и отдадени на добри каузи хора, не бива да подценяваме влиянието на негативния поток от новини върху тяхната мотивация за успех и чувство на спокойствие.
Затова и поводът на настоящото обръщение е системното пренебрегване на позитивни теми и събития в централните емисии новини на трите национални телевизии.
В последните години телевизионните новинарски емисии се асоциират с недостатъчна обективност и липса на чувство за обществена отговорност. Българите нямат усещането, че техният глас е уважаван. Даже напротив. Гласът, който звучи в ефир, често пъти е изкривен и неестествен. Ще се съгласите, че една отговорна, себеуважаваща се и водена от морал медия не трябва да преследва лични цели, а да работи в обществен интерес. Всяка национална медия трябва да дава пълна, точна, ясна и достоверна информация на своите зрители – подчертано изискване в Етичния кодекс на медиите!
За жалост все по-често срещаме репортажи, които толерират сензацията. Журналистическите въпроси стават все по-лични, все по-брутални, а зачитането на личния живот и неприкосновеността на личността остават на заден план.
Две точки от Етичния кодекс на медиите в България гласят:
2.3.3. Няма да засилваме мъката на хората, попаднали в беда или пострадали от престъпление, и ще съобщаваме такива информации със съчувствие и сдържаност.
2.8.1 При съобщаване за самоубийства ще избягваме да огласяваме подробности за начина, по който са извършени, за да ограничим риска от подражание.
При отразяването на трагедията с гимнастичката Цветелина Стоянова медиите преминаха границата на етичното поведение, навлизайки твърде дълбоко в личния живот на момичето. Ситуацията бе остро разкритикувана и от Съвета за електронни медии (СЕМ):
“Трябва да си даваме ясна сметка какво влияние оказваме върху обществото.“
Осъзнаваме, че има теми и събития, които няма как да бъдат подминати и имат задължително място в информационното ежедневие на зрителите, но има морални граници, които един достоен човек не би прекрачил, за да облагодетелства себе си.
Пишейки това съобщение, ние от онлайн медията “Успелите” (upselite.bg), се обръщаме към националните телевизии в България с апел за промяна. Вярваме, че говорим от името на голяма част от обществото: изморени сме от новини за побои, убийства, грабежи, негативни статистики и политически скандали. Искаме да виждаме повече новини за български успехи по света, за решени проблеми у нас, за млади таланти, за честни и трудолюбиви хора, за креативни идеи, благородни каузи и положителни тенденции.
Затова отправяме предизвикателство към националните телевизии БНТ, bTV и Нова – покажете ни една централна емисия само с положителни новини! Телевизията, която първа приеме това предизвикателство, ще има шанса да изненада приятно българското общество. А в по-дългосрочен план и да допринесе за едно по-спокойно и щастливо общество.
Вярваме, че телевизиите, към които се обръщаме, няма да ни подминат с лека ръка, а ще вникнат в дълбочината на причините за тази кампания. БНТ, bTV и Нова са успешни национални медии, в които работят доказали се професионалисти. Чрез „рЕмисия новини” се надяваме да докажем, че из коридорите на българските медии ходят не само добри журналисти, но и добри хора. Не си позволяваме да поучаваме утвърдили се имена в журналистическия бранш, затова поставяме въпроса пред най-висшата и критична инстанция – тази на българския зрител и неговите очаквания. А именно: коректното, състрадателно и етично отношение към всяко човешко същество да не бъде рядкост, а начин на мислене.
Учените наскоро откриха, че думите могат да променят човешката ДНК структура. Спомнете си за това откритие следващия път, когато хванете дистанционното в ръка, за да пуснете вечерната емисия.
С уважение,
Екипът на “Успелите”, uspelite.bg
Присъединете се към Truestory.bg и във Facebook, където ще откриете информация за още интересни инициативи и проекти!