Съвсем наскоро в интернет пространството гравитираше една доста забавна снимка, посветена на… якетата ни. Шегата се отнасяше за това, че зимата е тежък сезон и за естетическите усещания, защото най-често се срещат две вариации на зимното облекло – черно или сиво. Тъмно-синьото се смята за екстравагантно кривване от двуцветната норма. Нещата не са чак толкова зле, но си е факт, че като цяло сме далеч от модните тенденции на по-макро равнище.
Може би затова ми е толкова интересен разговорът с Веселена Марчева. Тя се интересува от…не, всъщност и работи адски усърдно в сферата на модата, докато аз съм просто един не-особено-сложен краен потребител и лайк-наблюдател. Веселена може да не е видяла картинката с якетата, но още отпреди няколко години се е заинтересувала как може да внесе нещо ново в света на модата – на родно равнище, а защо не и на световно.
Резултатът е нейният собствен моден бранд с красноречивото име Attitude (може да намерите Facebook страницата тук) и възгледи, тренирани по време на дейността й на европейско равнище. Таглайнът е ясен: дрехите на Attitude са за жени, които знаят къде стоят в живота и са доста наясно с това какво желаят в гардероба си.
Какво отношение към модата искаш да наложиш с Attitude157?
Марката ни е насочена към жени с отношение към живота и към облеклото; такива, които възприемат модата като средство да изразят себе си. Искаме да експериментираме и да въвеждаме иновативни идеи – било то в дизайна на облеклото, или пък в процеса на конструиране и изработка на дрехата.
Друг ключов момент е този на „мисълта отвъд дрехата“. Искаме нашите клиенти да виждат, че зад изработката на продукта, който купуват, стоят не само труд, креативност и любов, а и внимателна мисъл.
Как би се чувствал клиента ни? Ще бъде ли истински удобна тази дреха за него? Какви са тенденциите, които в момента го вълнуват? Мисълта отвъд дрехата включва подобни фактори и още много други – като например проучването на пазара. Все пак пазарният анализ е фундаментална част от създаването на дизайна, както и изграждането на един бранд.
Къде стои българският потребител – като вкус, гардеробни предпочитания, вписване в глобалната картина?
В сравнение с европейския потребител имаме още какво да научим за естетиката и цялостния подбор на гардероба. Все пак искам да отбележа, че хората започват да експериментират и търсят бягство от комерсиалните неща. Качество, дизайнерски покупки, влечение към по-специфични материи, интерес към създаването и цялостната концепция зад дадена дреха…всички тези неща стават част от процеса на купуване при българския потребител.
Българинът все повече желае да притежава дрехи с история и известна концептуалност на мястото на масово произведените стоки.
Свързано с това, какво би искала да виждаш по-често у нас като тенденция?
Може би българите да се обличаме по-цветно. Преди да замина да уча в Испания, аз също предпочитах изцяло монохромни цветове. Всичките ми дизайни на дрехи бяха в черно и бяло, по-“дръзките“ се въртяха около сивото или тъмно синьото.
Именно в Испания осъзнах колко красиви са цветните дрехи. Не е ли някак естествено да ти стане топло и весело, когато си заобиколен от тълпа хора, всеки облечен в различни вълнуващи цветове?
Снимка: Attitude157
Излизането от рамка – концептуална или чисто географска, безспорно е адски полезно в това, което правиш. Как ти се отрази престоя в Холандия и работата на европейско равнище?
В Холандия научих доста и то не само за дизайн и изработка на облекла висша мода. Изключително ценен урок беше запознанството ми с бизнес страната на модата – как се изгражда бранд, как се управлява, рекламира, презентира пред аудиторията.
Наистина се радвам за това, защото според мен това ни куца на родна почва. Имаме добри дизайнери с интересни идеи, но при представянето нещата някакси не се получават както трябва.
Attitude157 гледа към…
Бих желала скоро да започнем да представяме дрехите си на международните изложения за мода в Милано и Амстердам. На подобни събития ще се открие важната възможност за контакт с търговци на дребно и дистрибутори от цял свят.
С кой моден дизайнер би желала да имаш общ проект? Какво би направила като дреха с него?
Може би с Хюсеин Чалаян (Hussein Chalayan). Харесвам го, защото е много иновативен и съчетава технология, инженерна мисъл и много концептуализация в дизайните си.
Що се касае до дрехата – нещо свръх технологично. Затопля облеклия я, когато му е студено; охлажда, когато на човек му е топло, защо пък не и да се изпира сама!
Снимка: Attitude157
Жестоко е да искам от създател да избере свое „най“ творение… Но коя е любимата ти дреха от гардероба на бранда ти?
Да, доста трудно е за един автор да избере едно. На всяко нещо, което създавам, гледам като на дете. Малко ми е трудно да определя нещото, което е „най“, но ако все пак трябва да го направя, това биха били серията ни от ‘Трансформиращи’ се дрехи.
Първата такава вече е факт и може да се използва като яке, което се трансформира в чанта, която на свой ред се превръща в елек. Идеята е да се съчетаят елегантност, гъвкавост и мултифункционалност. Купувайки един продукт, потребителят всъщност получава три в едно комбинация.
Това не само спестява пари, но и рязко намалява употребата на плат, който иначе би бил нужен за изработването на три различни дрехи. Реакцията на потребителите за момента е изцяло позитивна, така че ни се иска да продължим и в тази трансформираща насока на модния дизайн.