Наскоро двама изключително талантливи и способни млади хора – Ивайло Коралски и Тодор Тодоров, раздвижиха сериозно гейминг средите у нас. Те анонсираха своя оригинален и обещаващ проект за родна видеоигра – Project Elea. От дълго време двамата мислят и работят по него заедно със свои съмишленици, обединени в създаденото от тях студио Kyodai. Какво представлява Project Elea, кога той ще бъде завършен и представен, как ще се финансира и разпространява, какви изненади готви той за геймърите, как се развива гейминг индустрията у нас и в световен мащаб и какви новости можем да очакваме от нея? Ивайло и Тодор ни отговориха задълбочено на всички тези (и други) въпроси.
Truestory.bg с удоволствие ви представя любопитния ни разговор (плюс няколко уникални снимки и видеа от Project Elea) и искрено им желае успех в начинанието. Enjoy!
Здравейте, Ивайло и Тодор! Бихте ли се представили с по няколко думи за читателите на Truestory.bg…
Ивайло Коралски: Хм, минимум извисена морска личност с над 10-годишен опит като журналист и редактор в редица родни медии – от лайфстайл ориентирани, през по-нишови, до новинарски. Откакто се помня, киното, музиката, криминалните романи, фантастиката и дигиталните забавления са част от почти двуметровото ми съществуване. На моменти съм прекалено учтив, в други – крайно лежерен.
Тодор Тодоров: Определено съм типичен козирог – неуморен и болезнено амбициозен. Дългогодишната работа като архитект и интериорен дизайнер ми даде увереността и знанията, които в момента ми помагат да реализирам виртуалните ни светове. Затова донякъде се радвам на кризата в строителството отпреди няколко години – тя ми даде житейския тласък да се гмурна в мечтаната от дете професия на гейм разработчик. Запален геймър съм, откакто се помня – дори сега, преминал Христовата възраст, продължавам да колекционирам игри и конзоли с нестихваща страст.
Другото важно за мен занимание е пускането и продуцирането на електронна музика. Дори миналата година успях да реализирам друга тийнейджърска мечта – с проекта си Lazy Listeners имам седмично предаване за електронна музика в една от най-готините ъндърграунд радиостанции D3EP Radio Network и дори имах участие на митичния остров Ибиса – меката на електронната музика.
Какво ви събра в Kyodai? Всъщност, какво означава името на вашето студио?
Тодор: Споделената ни любов към Япония, културата и развлекателните продукти, идващи оттам, някак си естествено визуализираха името на компанията ни – Kyodai. В превод на роден език означава “братя” – каквито сме и ние в живота.
Не знам дали фактът, че аз и Ивайло сме родени в два поредни дни; дали това, че се познаваме от колосално количество години; дали общите интереси и безграничното доверие, но дружбата ни е братска.
В проекта ни аз се грижа за визуалната арт насока на играта и за всеки детайл от реалистичния 3D свят, докато Ивайло се грижи за задвижването на играта – всеки ред код и алгоритъм са излезли от неговата клавиатура. Тук е моментът да разкрием и другите хора около нас – неделима част от малкия ни и сплотен екип. А те са: Павел Симеонов (нашият графичен дизайнер, отговорен за всеки 2D фрагмент от Elea), Дечо Таралежков (талантливият ни сценарист) и не на последно място по значение – Симеон Христов (саунд гуруто ни, грижещ се за адекватния звуков фон на играта).
Ивайло: Ще допълня списъка с имената на актрисата Лесли Флеминг-Мичел, която ще даде глас на главната ни героиня. Другото е това на композитора Уилям Малкъмсън.
Разбираме, че работите по проекта си за игра Project Elea от дълго време. Как възникна идеята за него?
Ивайло: С Тодор имаме идея за подобен проект от доста години и дори първото име, на което се бяхме спрели, беше Destiny. Впоследствие Destiny се превърна в едно от най-очакваните заглавия за 2014 г. и към днешна дата е една от най-популярните развлекателни услуги на гиганта Activision. Малшанс, що се отнася до името на играта.
Към Project Elea се върнахме няколко години по-късно – през лятото на 2014 година, когато Тодор, вече с опит в един от най-големите разработчици на развлекателен софтуер в света, предложи да съживим „съдбовната“ идея. И го направихме, буквално рискувайки в чисто финансов аспект кажи-речи всичко. И двамата напуснахме тогавашните си работни места, отдавайки се на половингодишен рисърч, свързан с инструментите, които потенциално биха ни свършили работа при създаването на Project Elea, каква логика искаме да стои зад комуникацията на играча със света на играта и какво в общи линии искаме да разкажем. Естествено, в рамките на споменатите шест месеца направихме и пространствено проучване на пазара, към който сме се насочили. Този период беше важен за нас да разберем и дали чисто технически можем да се справим с подобно задание.
Тодор: В началото на 2015 г. осъзнахме, че технологичната бариера до голяма степен е преодолима и стартирахме сериозната разработка на Project Elea. В процеса на работа с колегата си дадохме сметка, че нашият продукт ще изглежда перфектно в новата хайтек вълна – виртуалната реалност (VR). И направихме всичко възможно да се сдобием с виртуалната каска на Facebook – Oculus Rift, и да станем официални разработчици. Разбира се, наложи се да ъпгрейднем стабилно и машините, с които се трудим, за да насмогнем на хардуерните нужди, които изисква виртуалната реалност. Но с ръка на сърцето мога да ви гарантирам – резултатът е зашеметяващ и въздействащ.
Какво точно представлява Project Elea? Как бихте го описали за тези, които са изкушени от темата? А за недотам запознатите с игрите?
Ивайло: Към днешна дата все още не можем да говорим надълго и широко за геймплейните особености на Project Elea, но в общи линии става въпрос за космическо приключение, чието действие се проследява през погледа на играча/главната героиня в играта. Project Elea ще бъде за тези играчи, които обичат да обхождат, търсят, вглеждат се в малките детайли и експериментират.
По отношение на сюжета, за момента можем да подхвърлим съчетания като „асиметрична история“, „мрачна семейна драма“ и че сме вдъхновени от творбите на фантасти като Станислав Лем, сър Артър Чарлс Кларк и Франк Хърбърт. Леко сме почитатели и на класически ленти като 2001: A Space Odyssey.
Жанрово Project Elea може спокойно да се причисли към ставащите все по-популярни „experience” продукти, при които споменатото преживяване, разказваната история и силните, докосващи емоционално моменти, са от първостепенно значение. Тоест, основната цел на играча е не да убие Х на брой извънземни или да победи дадена империя със стратегическа мисъл, а да съпреживее по негов начин сюжетната линия, която ще прокараме в Project Elea.
Все пак дебело искам да подчертая, че Project Elea няма да е просто разходка от типа на популярно заглавие като Dear Esther. Залагаме на тоталната интеракция със заобикалящия играча свят. При невнимание, в дадени моменти главната героиня дори ще може да се отправи към вечните ловни полета.
Контролната схема и целият интерфейс са изключително опростени с цел възможно най-много потребители (включително и такива, които нямат дългогодишен опит с развлекателен софтуер) да се забавляват с Project Elea, ако сюжетната линия и визуалното ни представяне им допадне.
Докъде сте с реализацията на играта? В какви срокове планирате да е готова за ползване от потребителите? Какви изненади им готвите?
Ивайло: Чисто логически 90% от геймплейните механики вече са интегрирани в играта. Разбира се, споменатите механики ще се полират до последно преди премиерата – ще се добавят и още няколко вида взаимодействие на играча с околната среда. Мащабът на играта ще зависи и от бюджета, който успеем да ѝ осигурим.
Същото се отнася и до сроковете – към днешна дата има пасажи, които са относително изчистени от ‚бъгове‘ и могат да се преминат от играча. Съществуват и такива, които са изготвени най-вече като локация, но все още не е реализирана логиката, която трябва да ги направи и интересни за играча извън визуалните творения на Тодор.
Тодор: За реализацията на Project Elea в Kyodai използваме един от най-популярните в световен мащаб енджини за задвижване на игри – Unreal Engine 4. С гордост мога да споделя, че ние сме от най-лоялните му потребители – ползваме го от първия му ден на пазара. Целта, която сме си поставили, е визията ни е да бъде достатъчно реалистична – да успее да спомогне за пълното потапяне в атмосферата на играта, но все пак достатъчно стилизирана и пречупена през нашата визуална призма. Друга софтуерна новост – характерна за големите ААА студиа, която сме имплементирали, е PBR – така наречения physically based rendering – даващ ни възможността да използваме реалистични текстури и осветление, доближаващи се максимално до реалността. Визуално с Ивайло определено сме вдъхновени от игри като Alien Isolation и Soma, както и от филми като Solaris и 2001: A Space Odyssey.
Друг важен аспект на дейността ни в момента е намирането на издател и инвеститор за проекта. Също така планираме в рамките на няколко месеца да пуснем кампания за набиране на средства през популярния в момента Kickstarter.
Как ще разпространявате играта и какви очаквате да са отзвукът и интересът от страна на потребителите?
Ивайло: На първо време разпространението ще бъде изцяло в дигитален формат. PC версията може да се счита за сигурна, като имаме желание да прехвърлим Project Elea и към популярните конзоли на Sony, Microsoft и дори Nintendo.
Що се отнася до отзвука на потребителите, по мое мнение на първо място е важно ние самите да харесаме творчеството, което създаваме. Останалото е микс от адекватна презентация в интернет и в частност – в медийното пространство, спазване на някои важни гейм канони и в нашия „инди“ случай – много, ама много късмет.
Тодор: Ако играта се окаже достатъчно успешна в световен мащаб, почти сигурно ще се опитаме да я издадем в специално издание на физически носител – в комплект с арт книжка и диск със саундтрака ѝ и т.н.. Добър пример за това са инди заглавия като The Vanishing of Ethan Carter и Ether One. Плановете ни включват и локализация на играта за неанглоговорящите държави – например пазарите в Русия и Китай са необятни.
От дълго време сте експерти в гейминг индустрията. Как се развива тя у нас, какви са тенденциите, настроенията, най-общо казано?
Ивайло: За тенденциите и настроенията могат да се напишат няколко романа, като се има предвид фактът, че индустрията реално е най-бързо развиващата се все още млада такава. Мащабите ѝ са огромни, а сумите, които се генерират на нейна територия, от няколко години надскачат тези при нейни ентъртейнмънт посестрими (кино, музика, литература). По малко по-различен начин стоят нещата в България, защото hi-end геймингът на конзоли и PC е скъпо удоволствие, а покупателната способност на средностатистическия роден потребител е доста ниска. За съжаление у нас все още се смята, че развлекателният софтуер (а и всеки такъв) трябва да е безплатен. За щастие, в последните 2-3 години по-често комуникирам с хора, които имат все по-добър баланс при използването на легален и пиратски софтуер. Без да мога да предложа точна статистика обаче, предполагам, че най-разпространеният у нас гейминг е този на мобилните устройства – смартфони и таблети. През следващите няколко години се надявам и на все по-голямо българско софтуерно присъствие на малки студия като нашето.
Тодор: И аз се надявам за експоненциално развитие на индустрията в България – все пак имаме огромно количество талантливи артисти, които предпочитат да се развиват в чужбина заради по-ниското заплащане у нас. Защо не пробваме да ги задържим тук и да развием една печеливша ниша в IT сектора? Като пример за институциите мога да дам държава като Канада – приела специални закони в помощ на студиата – специални данъчни облекчения и парична помощ. Към днешна дата най-големите компании в развлекателния бранш са ситуирани в Монреал, Ванкувър, Квебек и Торонто. Защо да не успеем да прехвърлим този печеливш модел и у нас?
Задава ли се нещо революционно в бранша в световен мащаб? Какво да очакваме в близките 1-2 години?
Ивайло: Виртуалната реалност буквално чука на вратата ни. Мобилната ѝ версия вече е налична, а тази от по-високо ниво на Sony, Facebook и HTC/Valve трябва да направи дебюта си след няколко месеца.
В Kyodai разполагаме с Oculus Rift на Facebook и планираме версия на Project Elea, която да се възползва от услугите на виртуалната реалност. Нещо повече – опитваме се максимално да балансираме геймплейната механика на играта, за да може тя да работи адекватно във VR среда и на телевизорите и мониторите на потребителите. Често ми е задаван въпросът какво точно дава VR-ът и защо ще бъде следващият голям пазарен хит и почти винаги съм споделял, че това е един от най-трудните за презентиране технологични продукти. Защото ясна представа един потребител може да получи едва когато се гмурне в адекватна виртуална реалност с шлем на главата си. VR-ът обаче неминуемо ще създаде изцяло нова платформа, която ще се развива и промени до неузнаваемост през следващите 15-20 години.
Тодор: Определено интересно ще е бъдещето на VR технологиите. Доколко ще са успешни – ще видим скоро. Все пак има ли хлапе, което не е искало да е главният герой в Star Wars или да вкара гол на финала на световното първенство по футбол? Лично аз с нетърпение очаквам новините около новата конзола на Nintendo. Дано успеят да разбъркат леко пазара на конзоли. Откъм PC новости – може би поредната вълна супер мощни видеокарти заради VR-а. Дано успеят и да ги продават на разумна цена, за да стане виртуалната реалност по-достъпно удоволствие.
Кога можем да очакваме повече от Project Elea? Видео, трейлъри, официално събитие?
Ивайло: Тийзърът ни би следвало да дебютира буквално до дни – направихме записите с актрисата, която ще изиграе Елеа и остават финални акорди като нагласяне на звук и последна полировка. Що се отнася до конкретни пасажи, то предвид жанровата принадлежност на Project Elea, трябва много да внимаваме какво ще позволим да се гледа публично. Презентацията на подобни продукти обикновено се състои в откъслечни кадри, които разказват по крайно минималистичен начин за всичко, което се случва в съответното заглавие. При положение, че в играта потребителят няма да събира минерали или да води константни битки със злото във всякаква форма, е изключително важно за него (а и за нас), 95% от Project Elea да бъде изненада. Нашата задача е чрез петте процента, които ще демонстрираме преди премиерата, да спечелим интереса на възможно най-голямо количество играчи.
Подобна е практиката в почти 100% от случаите и за момента смятаме да се доверим на избора на тези студия, които са минали по този път преди нас.
Тодор: Определено замисляме специално събитие тази година – такова, в което хем да се забавляваме заедно, хем да тестваме Project Elea. Включително и версията ѝ във виртуална реалност.
Всички новости около Project Elea следете на официалната страница на играта във Facebook и в канала й в YouTube!
За още вдъхновяващи проекти и личности, с които си струва да се запознаете, заповядайте в страницата на TrueStory.bg във Facebook!