Автор: Джейн Димитрова
Преди около месец форумът BG КЛЮЧе обедини 12 младежи, желаещи да живеят и да се развиват в България. Фондация „Четиридесет и две“, екипът на Форум „Ключ“ и Фондация „Дарик“ им даде възможност да представят своите идеи за това в каква страна искат да живеят.
Участниците представиха темите си на две сцени – в Пловдив на 31 октомври и в София на 14 ноември. Ще ви срещнем с тях поотделно – с идеите им, с мечтите им, с визиите им за една по-добра страна и едно развиващо се общество. Днес ще ви запознаем със Симеон Петров, който бе един от презентаторите на сцената в Пловдив.
Симо е студент по „Електроника” в Техническия университет в София. И само на 20 години вече преподава. Не по онзи начин, който ни е познат от лекциите или от часовете в училище. Самият той, докато все още е ученик, открива един нов път на учене и обучение и от няколко години се опитва сам да го утвърди и да поведе и други млади хора по него.
На сцената в Пловдив Симо разказа какво всъщност представлява неформалното образование и какви са позитивите, които може да ни донесе. Той разказа защо според него сме изгубили 12 години от живота си и как можем си ги върнем. Неформалното образование няма за цел да замени формалната среда, а да я допълни и подпомогне. Също като рали пилотите, които имат навигатори, за да им помагат да не се удрят по пътя.
Симо дава пример с търсенето на работа. Като открием обява, подходяща за нас в интернет, не откриваме в изискванията към предложенито онези критерии, за които сме се подготвяли 12-15 години, а може би и повече – във времето, прекарвано в училище и в университета. Виждаме допълнителни изсиквания като „социални умения”, „работа в екип”, „активен слушател”, „креативност”. Симеон обръща внимание до каква степен училището ни учи на тези качества. Тук неформалното образование идва на помощ. На пръв поглед понятието звучи неясно и непривличащо. Неформалното образование са всички онези извънкласни дейности, тренинги, работилници и семинари, всичко, което е интерактивно.
В училището всичко е стандартизирано и вървящо по определен ред. Според Симеон обаче невинаги стандартите ни помагат, те ни отдалечават от гъвкавостта, която пък неформалното образование може да ни донесе.
Случайността, която ни отвежда на пътя
Симо попада случайно на тази форма на обучение. Самият той казва “По-скоро по погрешка”. Докато все още учи в родния си град Варна, организация подготвя обучение за обучители-ученици. За конкретното обучение са се избирали по едно момче и момиче от около 7-9 гимназии в града. И около 2 седмици преди обучението избраното момче от гимназията на Симеон се отказва. Симо трябва да отиде на негово място. Признава, че до този момент не е бил активен младеж почти по никакъв начин. Започва да преминава през различни обучения, започва и да води някои от тях.
Едва по-късно си задава въпроса как може да се определи това, което учи. Тогава започва да търси повече и да разбира повече – разбира за формалното, неформалното и информалното образование.
Формално образование
… е целенасочено учене, което се осъществява в утвърдена среда, специално създадена за целта. Учителите са специално квалифицирани за сектора, нивото и темата, които преподават. Целите на обучението са почти винаги външно заложени, прогресът се наблюдава и оценява, а резултатите от ученето обикновено са разпознати чрез сертификати или дипломи.
Неформално образование
… е целенасочено, но доброволно учене, което се осъществява в разнообразни среди и ситуации. В тях процесът на обучение може да не е задължително единствената цел и дейност. Тези среди и ситуации може да са временни и дейностите може да се извършват от обучители или от доброволци. Дейностите и курсовете са планирани, но са структурирани по конвенционални предмети и дисциплини.
Информално образование
… от гледната точка на учащия се това е нецеленасочено учене, което се случва във всекидневието ни (около семейството ни, на работа, в свободното ни време). Има резултати от това действие, но те са трудно отбележими, никога не са сертифицирани и не са бързо видими за учащия се.
Началото
Симо започва да преподава в гимназията, в кояти учи. Първите теми, които представя, са свързани със здравното образование и с безопасното използване на интернет. Преподава 3 години. Паралелно започва да взима участие в международни обучения и конференции.
Споделя, че в началото му е било трудно да преподава на ученици, които са на неговата възраст. Симеон подрежда столовете в кръг и говори на учениците си като един от тях.
Постепенно те започват да се отпускат и да се държат по-отворено към него. След първите 2-3 обучения, които провежда, в гимназията започва да се говори за дейностите му, които тогава осъществява заедно със своята съученичка Александра Филева. Различни класни ръководители отиват при Симеон с молба да посети класовете им.
Като цяло реакциите са главно положителни, въпреки че има и хора, които му казват, че си губи времето.
Впечатленията на Симо
Много от хората, на които преподава, не са срещали до този момент такъв начин на работа и именно иновативното е това, което им харесва най-много. Има хора, които идват главно заради методите, други заради темите, зависи какво търси човек. Но по-голямата част от групата си тръгва с усмивки, което носи убеждението на Симо, че има смисъл в това, което прави.
Посланията, които Симо иска да остави
Иска да покаже на хората, че могат и има смисъл да бъдат себе си. Че може да се развиват и да постигат резултати. Че не всичко около нас върви към лошо и да се освободим от стереотипите си за изоставащи в Европа.
Симо иска да събуди мотивацията у всеки, да му даде ключа за дейности и теми, за които не е подозирал. Да накара учениците си да излязат от зоната си на комфорт и да отидат в пространството извън себе, в което се случват малки магичности.
Обученията, които води в момента
В момента Симо представя главно отворени обучения с МИКЦ – Витоша (София) и МИКЦ – Варна. Ръководи и вътрешни обучения за екипите на BEST – София, а скоро ще започне да преподава и за JCI – София.
Групите са смесени, идват хора, които са заинтересовани от темите. От началото на 2016-а с помощта на МИКЦ-Витоша обмисля серия от обучения в софийско училище за това как да учим по-добре.
Най-интересните теми за Симо
Това са темите, свързани със собственото развитие и меките умения – комуникация, работа в екип, креативност, критично мислене. За Симо това са темите, от които има реални резултати. И онагледява това си убеждение с цитат на Carnegie Institute of Technology – „85% от финансовия ти успех се дължи на характера и уменията ти да комуникираш, преговаряш и водиш. Изненадващо едва 15% са в резултат на техническите ти умения.“
Други от темите, които води към момента, са маркетинг за социалните мрежи, себебрандиране, как да учим по-добре. Темите, които са свързани с мозъка ни – как да учим, да запомняме, да обработваме информация, Симо определя като уникално интересни за самия него и все по-често прави обучения за тях.
Поглед назад към преподаваните теми
- Работа в екип, комуникация и убеждаване
- Training Social.ME – как да се разпространяваме в социалните мрежи
- Какво не знаем за шоколада, или ролята на глобалното образование
- Управление на времето
- Как да учим умно
- Необходимите умения, когато се явяваме на интервю за работа
- Безопасното използване на интернет
Представянето на темата на Симо за необходимостта от неформално образование и личностното развитие на сцената на BG КЛЮЧе можете да видите ТУК.
Заповядайте в страницата на Truestory.bg във Facebook, където ще имате възможността да се запознаете с още млади и талантливи хора.