Автор: Джейн Димитрова
Попадате ли в лабиринт от въпроси, когато подготвяте CV-то си? Знаете ли как да търсите обявите за работа – не само тези, за които вие сте подходящи, но и тези, които са подходящи за вас? След като приключат с училището и университета, младите хора разполагат с потенциал от знания, които не винаги знаят как да прилагат. Често притежаваме качества, които не знаем как да разкрием. Потенциалът винаги е вътре в нас, но понякога остава скрит и трябва да се научим да го показваме. Тогава може би ни трябва съвет, допълнителна насока или онзи въпрос, който сме пропуснали да зададем на себе си, а се оказва ключов за бъдещото ни развитие. Когато открием въпроса, идват и отговорите, определят се и посоките.
Абревиатурите понякога звучат страшно, неясно и объркващо. Зад тях обаче често се крият полезни и зареждащи неща. Има места в градове, които не познаваме, има хора, за които не подозираме. А когато мястото и хората се срещнат, те могат да ни променят, да ни позволят да погледнем с нов поглед към ученето, към знанията, към уменията, към възможностите пред нас.
МИКЦ е Младежки информационно-консултантски център, насочен към младите хора между 15 и 29 години. МИКЦ „Витоша” се намира в квартал „Княжево” в София. Той съществува благодарение на сътрудничеството на Фондация „СМАРТ” , Народно читалище „Братя Миладинови – 1917” и финансовата подкрепа на Министерството на младежта и спорта чрез програма за младежта в периода 2011-2015 г. Финансирането по проекта приключва, тъй като проектът е към края си, но хората, работили по него, са изключително мотивирани да предадат своите знания, умения и мотивация на много други млади хора. Ще го правят безплатно, „на мускули“, както сами казват. Организират обучения и събития и оставят у всеки, с когото са се срещнали, пътеводител за собствените му възможности и потенциал.
МИКЦ „Витоша” стимулира младите хора да участват в обществения живот и да възприемат европейските ценности и стандарти. За една година центърът е достигнал до 4 000 младежи по различни комуникационни канали и е провел 9 обучения с над 100 младежи.
Александър Куманов споделя, че младежите разчитат повече да получават информация онлайн, отколкото на живо. Чрез сайта на МИКЦ „Витоша” младите хора могат да изпращат своите CV-та заедно с обяви за работа и да получат обратна връзка – какво могат да променят, на какво да наблегнат, кои елементи да отпаднат. Получават и съвети как да се държат по време на интервю, с какво да са облечени и как да достигнат до мечтаната работа.
Тъй като „Княжево” е далеч от центъра на София, МИКЦ, заедно с кариерния център на СУ „Св. Климент Охридски“, започва да изнася дейностите си в по-централните части на града. Така те ще са достъпни за всеки, който има нужда от съвет и контакт на живо.
Организира се кафе среща с кариерен консултат. Неформалната обстановка допринася за повишаване на доверието на младежите към консултантите. Серия от инициативи запознава младите хора с действащи професионалисти от различни сфери, например маркетинг, IT и други.
Европейските доброволци правят безплатни открити уроци по чужди езици в кв. „Княжево” – по английски, немски, испански, руски, дори фламенко.
МИКЦ „Витоша” също така работи с децата от SOS Младежки домове в кв. „Овча купел”. Организират се срещи с професионалисти, работилници за поправяне на велосипеди и много други инициативи. Така печелят доверието на младежите и после достигат по-лесно до тях.
Един от новите участници в проекта е Симеон. През последните няколко месеца той провежда обучения сред младежи за това как да се промотираме в социалните мрежи. На екипа си от МИКЦ носи идеята „Учи умно”, която насочва вниманието ни към разликата между зазубряне и извличане на информация, към правилния начин на учене, към функционирането и ролята на паметта, към активното слушане, към значението на доброто планиране и качествената организация на времето и към ролята на личната мотивация.
Следващото обучение ще се проведе в 26-то училище в кв. „Княжево” в София в 4-5 части след края на часовете. Учениците от 11 и 12 клас вече са имали възможността да се срещнат с консултант, който да поговори с тях за нещата, които ги привличат, за да могат да осъзнаят личната си мотивация, а не мотивацията, продиктувана от родителите или учителите им.
Макар че логото на проекта вече не се отпечатва, комуникацията с младежите остава. От екипа са категорични, че ще продължат да насочват младите хора, независимо от липсата на финанси заради приключилия проект и независимо от това дали центърът ще носи същото име.