Чували сте за Google, нали? И няма как да не сте… През годините на съществуването на интернет компанията бяха публикувани редица книги, които разглеждат феномена, наречен „Google“. Технологичният гигант започва историята си през 1995 година, а сега е една от най-влиятелните компании в света. Освен с иновациите и диверсификацията на услугите, които предлага, Google се слави и като един от най-добрите работодатели на планетата. През 2015 година за шести път интернет корпорацията заема първо място в класацията на сп. Furtune за 100-те най-добри компании за работа.
В книгата „Новите правила“ (издадена у нас от „Бард„*) вицепрезидентът на отдел „Човешки ресурси“ в Google Ласло Бок разглежда какви са предпоставките компанията да е това, което е. Още в началото Бок, който е избиран и за личност на годината, подчертава, че книгата не следва „официалната корпоративна политика“, а е неговата „интерпретация на въпроси от рода на как и защо функционира“ Google.
А сега по-конкретно за книгата: “Новите правила” наистина би могла да бъде наръчник за всеки, който би желал да се занимава с човешки ресурси. Тя обаче е и за тези, които имат или искат да имат свой бизнес или заемат ръководни длъжности. Богато подкрепена с примери, книгата може да мотивира всеки един от нас да бъде по-добър в изпълнението на задълженията си във всекидневния работен процес.
В “Новите правила” се набляга на свободата, която Google дава на своите служители, както и на ролята, която това има за развитието и културата на компанията. В книгата присъстват конкретни примери за това как свободата и инициативността на служителите са довели до реални положителни резултати. За скептиците: увеличаването на приходите на интернет гиганта за 2008 спрямо 2006 година е впечатляващо. Говори се също за добрата страна на хората, човешките ценности, принципите на основателите и предприемачите и т.н.
“Новите правила” не бива да се бърка с наръчник за личностно или кариерно развитие. Тя дава интересен поглед върху развитието на една глобална компания и ролята на нейните служители за постигането на големите успехи на Google. Книгата е задължително четиво за тези, които искат да се усмихват, докато четат, и да научат, че има и друга реалност на бездушните корпоративни структури.
Ласло Бок казва, че се надява новите правила, възприети и от Google, да се превърнат в основен модел за поведение на компаниите, където служителите биват търсени за мнение и идеи. Макар и да сме далеч от подобно бъдеще, ми се иска повече “шефове” да възприемат подобни принципи.
*Изд. „Бард“ е партньор на TrueStory.bg.
Снимка: Facebook/Бард