През юли 2019 г. Volkswagen спря производството на един от най-емблематичните си модели автомобили за всички времена. Над 70-годишната „Костенурка” остава в цветните спомени на три поколения по целия свят, а за бъдещите такива ще бъде колата, белязала с ярка следа световната автомобилна история. Още позната като „Бръмбарът”, тази кола е един от символите на Германия – държава, известна с приноса си за напредъка на автомобилостроенето. Прочутата „Костенурка” е една от гордостите на германците и смело се нарежда до постиженията им като изобретяването на първия бензинов двигател (Карл Бенц) и първата запалителна свещ (Роберт Бош). Вижте повече на topavtochasti.bg запалителна свещ.
През средата на 50-те години на миналия век Германия произвежда месечно по хиляди „костенурки”, а общият им брой за над 70-годишното ѝ съществуване надхвърля 22 млн. автомобила, превръщайки се в най-продаваната кола в света. По-късно обаче тъжната статистика сочи, че продажбите на автомобила осезаемо намаляват, особено на важните международни пазари, което е и причината 2019 г. да е последната за емблематичната машина. А за да отдаде почит към великата кола и за да бъде подобаващо изпращането ѝ, през месец юли Volkswagen пусна в продажба двата последни празнични модела „Костенурки” – Final Edition SE и Final Edition SEL предлагащи се във варианти купе и кабриолет.
„Бръмбарът” се ражда в нацистка Германия с титлата „автомобил на хората”, но продължава славния си пътя през Англия, където е увековечен върху корица на албум на „Бийтълс” и стига чак до Холивуд, където участва в серия от успешни филми на „Дисни“, превъплъщавайки се в ролята на колата „Хърби”.
Ние също отдаваме почит на любимата „Костенурка” с поглед назад към славното ѝ минало:
1946
След края на войната фабриката на Volkswagen е поставена под британски контрол. До края на 1946 г. са произведени повече от 10 000 автомобила. Десетилетие по-късно числото достига един милион.
1959
Под надзора на Уилям Бернбах от нюйоркската рекламна агенция Дойл Дейн Бернбах (DDB) копирайтърите Джулиан Кьониг и Хелмут Кроне създават сега легендарната реклама „Мисли минималистично“ (Think Small) за Volkswagen с мъничък „Бръмбар” на бял фон. „Може би станахме толкова големи, защото мислихме минималистично“, казваше рекламата. Четиридесет години по-късно Ad Age я нареча най-добрата рекламна кампания на 20-ти век.
1968
Колата официално получава името Beetle. През тази година Disney пуска и първия от шест филма с участието на Хърби („Хърби – бръмбарът на любовта“), кола от 1963 г. с номер 53 в състезателен стил. През 2018 г. един от автомобилите, използвани във филма, отпътува за Монте Карло, където е продаден на търг за фантастичните $ 128 700.
1971
Volkswagen представи премиум модел, известен като Super Beetle. Колата разполага с ново предно окачване и повече място в багажника – под капака. На следващата година, на 17 февруари 1972 г., Бръмбар № 15,007,034 се спуска от монтажната линия, надминавайки рекорда, пазен от Ford Model T цели четири десетилетия като най-продавания автомобил в света.
1998
Запознайте се с новия Beetle. След 60 години VW прави на колата първата голяма промяна с линии, които напомнят платформтаа на Volkswagen Golf. Автомобилът започва да се предлага с 2,0-литров четирицилиндров двигател със 115 к.с., подобрена запалителна система с висок клас запалителни свещи, но запазвайки най-важните елементи от визията си. На следващата година Майк Майерс я кара в „Остин Пауърс: Шпионинът любовник“.
2018
След като продажбите намаляват от 2013 г., Volkswagen обявява, че „Костенурката” е достигнала „финалната права”. А последните два модела са вече факт – Final Edition SE (който започва от $ 25,995) и Final Edition SEL (започващ от $ 29,995) – и двата са налични като кабриолети.
Може би и вие като нас се питате: Тук ли свършва последното возене на малката „Костенурка”? Предпочитаме да оставим историята с отворен край с думите на Хинрих Вьобкен, президент и изпълнителен директор на Volkswagen Group of America: „Никога не казвай никога“.