Никлас Родстрьом е един от най-видните шведски автори и драматурзи. Пер Вестберг го описва като пламенен изследовател на душата и на обществото, следващ желанието си да обиколи света във всички посоки на компаса. Няколко негови пиеси са преведени на английски, френски, немски, датски и други езици, а с книгата „Глухотата. Квартет” творчеството му дебютира на български език в превод от Меглена Боденска.
„Музиката е литературата на сърцето; тя започва там, където свършва речта”, казва поетът романтик Алфонс дьо Ламартин. А настоящият сборник съдържа две емоционални пиеси от Родстрьом, плод на любовта към музиката.
В пиесата „Глухотата” образът на световноизвестния композитор Лудвиг ван Бетовен играе централна роля. В нея се запознаваме отблизо с последните години от живота на гения, когато вече е изгубил слуха си. Мотивът за глухотата не се свежда само до неспособността на Бетовен да чува, а и до емоционалната глухота, която той проявява към близките до себе си хора.
Пиесата ни пренася в нощта на 23 май 1824 г. „Деветата симфония“ току-що е изпълнена публично за втори път. Въпреки че премиерата ѝ преминава с голям успех, тази вечер залата е наполовина празна. Бетовен е бесен. Вкъщи племенникът му Карл, когото композиторът нарича свой син и отглежда като такъв, чака да посрещне обидения гений.
Глухотата е трогателна и докосваща по много начини – с различен натиск и последващо усещане. Понякога е тъжна обреченост и унизителен недъг, друг път забавна игра или сладко спасение. Дори благословия. Преминавайки извън физическите си измерения, глухотата се трансформира ту в егоизъм, ту в творческо вдъхновение и води до взаимодействие както с живите, така и с мъртвите.
Майсторски изградените образи ни позволяват да отгатнем сериозността на мистиката на музиката и в същото време да усетим хумора, без който светът ще бъде просто едно сиво пространство.
Преместваме фокуса върху втората пиеса в сборника на Никлас Родстрьом – „Квартет”. Тя е вдъхновена от творчеството на Дмитрий Шостакович, като свързва музиката и словото в неразделима връзка. Произведението кореспондира с първата пиеса „Глухотата” не само на основа музикална проблематика и донякъде сходна съдба, а и в контекста на еволюиращата представа за човека и положението му в света. Както и за способността му да осмисля опита си.
В „Квартет” е залегнала темата за предателството и чувството за вина в едно общество, където отделният човек е лишен от лична свобода. Каква е цената на живота и по-висока ли е от тази на ценностите, идеалите и убежденията ни? Понякога смъртта ли е пътят към живота, който искаме? Обстоятелства или съзнателни решения диктуват изборите ни?
Четирима музиканти разискват тези теми, разкривайки нелеките си съдби на фона на струнен квартет №8 от Шостакович.
„Глухотата. Квартет” е сборник, който ще ви вдъхнови, ще ви даде нови знания и ще ви накара да се замислите – и всичко това, предадено чрез съвършения език на изкуството.
Надникнете и в останалите ни „Книги“! Подкрепете ни в Patreon!