Технологиите и геймърската индустрия се развиха изключително много от началото на този век. През 90-те, хората бяха смаяни от идеята, че игри поддържат мултиплейър опцията, през 2003 излиза първата търговско достъпна 4K камера Dalsa Origin и по това време най-новата версия на известната марка Sony е конзолата PlayStation 2. Изглежда, че цяла вечност е минала оттогава, но в света на технологичните постижения, само няколко години са необходими за тези смайващи подобрения. Сега всеки има възможност да играе игри, независимо дали е на телефон, компютър, лаптоп или конзола. Светът на игрите е буквално на един клик разстояние от почти всяка точка на света. Старите компютърни зали вече почти не съществуват, а геймърите могат да се свързват мигновено чрез интернет. Но истината е, че игрите са станали много повече от просто странично забавление или нещо, което правим в свободното си време.
Съществува конкуренция между играчите, добавящо към игровото изживяване, което привлича привърженици от цял свят да изпробват уменията си или да подкрепят своите фаворити. Ние сме напреднали толкова много, че всеки може да се отдаде на игрите и всъщност да стане професионален геймър. Да, професионален. Организират се турнири почти всеки месец някъде по света, спонсорирани от най-големите компании и предавани на най-големите онлайн платформи. Търсенето на тези състезания стана по-голямо през последното десетилетие и тенденцията вероятно ще продължи. Отборите събират най-добрите геймъри наоколо, за да се състезават за награди и понякога тези награди са под формата на огромни финансови възнаграждения. Индустрията бързо се трансформира от развлечение в напълно работещо бизнес начинание със стотици милиони потенциални клиенти.
Стремежът към високи постижения обаче не е само във виртуалното поле на игра. Екипите се състезават за сделки със спонсори, възможност за реклама и изграждане на лоялна фен база. Чудесен пример е екипът на FURIA eSports и растежът им през последните няколко години. Основан през 2017 г., компанията става лидер в eSports иновациите и това заинтригува гиганти като Nike, RedBull, които станаха техни спонсори. Връзката на един от създателите й, Андре Акари, с PokerStars става ключова за участието на гиганта в компанията й рекламните договори между двете страни. Първоначалната сделка с Nike да стане техния производител на екипи дава много публичност и е определян като голяма възможност за екипа да разшири своя мащаб в света на електронните спортове. Тяхната собствена FURIA Academy е основана през 2018 г., като това позволява на екипът да обучава талантливи и перспективни играчи. През последните няколко години отборът подписва дългосрочни договори с играчите си, което позволява на бизнеса да осигури търговските си отношения в дългосрочен план.
С увеличаването на активните играчи, конкуренцията става все по-жестока. Нивото на средностатистическия играч се вдига и все по-често имаме възможността да се състезаваме с професионални играчи без дори да подозираме. И това не важи само за популярните игри сред професионалистите като Counter Strike: GO, Dota 2, League of Legends, World of Warcraft и Fortnite. В днешно време е по-вероятно да срещнете професионален FIFA играч докато сте в онлайн режим от всякога. Почти всеки има стремеж да се състезава с най-добрите в света и да докаже, че може да бъде един от тях. Един играч от Норвегия порази света със своя рекорд в Уикенд лигата на FIFA Ultimate Team. Всеки уикенд играчите, квалифицирани за този турнир, имат възможност да играят 30 мача за допълнителни награди. Той навърза победна серия от 535 мача. Това е период от над 17 уикенда. Той остана непобеден почти пет месеца. Изключителното му умение и постижение е признато от създателите на играта – EA Sports – и те направиха специална карта с неговото име и лице на нея. Това е един от най-трудните формати в играта и такава серия буди възхищение и мотивация за всички други играчи в този турнир.
Спокойно можем да заключим, че сме само в началото на революцията в игралната индустрия. eSports се превърна в истинска конкурентна среда с играчи от целия свят. Ако тази сфера през последните 20 години е предприела такава невероятна трансформация, можем само да гадаем как ще изглеждат следващите 20 години. Но едно е сигурно – eSports не си отиват и това е само върхът на айсберга в този пазар с почти безкраен потенциал.